Daniel Rizea je riaditeľom inžinierskeho oddelenia v Googli. Počas svojej kariéry sa v rámci firmy podieľal na vyše tisíc pohovoroch a sedel v mnohých výberových komisiách. Jeho rukami prešli stovky kandidátov s rôznym vzdelaním, skúsenosťami či pozíciami, píše Business Insider.
Väčšina kandidátov podľa neho robí podobné chyby, vinou ktorých sa pripravia o šancu získať vysnívanú pozíciu. Dokonca aj najinteligentnejší z nich sa môžu chytiť do tých istých pascí.
Tu sú štyri najčastejšie:
1. Zanedbanie prípravy
Prvou chybou je to, čo Rizea nazýva „pascou vedomostí“. K tejto situácii dôjde vtedy, keď sú kandidáti vo svojej súčasnej práci naozaj dobrí, a preto sú presvedčení, že sa im automaticky bude dariť aj na pohovore.
Toto zmýšľanie v nich vytvára falošný pocit pripravenosti. „Pasca spočíva v tom, že zručnosti potrebné na úspešné absolvovanie pohovoru sa môžu značne líšiť od tých, ktoré kandidát potrebuje k vykonávaniu každodenných pracovných povinností,“ vysvetlil riaditeľ.
Jediný spôsob, ako tomu zabrániť, je si pohovory nacvičovať a učiť sa teóriu.
2. Únava
Väčšina kandidátov sa preceňuje a ignoruje drobnosti, ktoré im môžu pomôcť. Jednou z nich je aj spánok. Uchádzači by na pohovory mali chodiť dostatočne oddýchnutí, pretože počas nich pre zvýšený stres dochádza k dočasnému poklesu IQ.
Rizea bol neraz svedkom toho, ako si kandidáti dohodli stretnutie na koniec pracovného týždňa či po náročnom dni v práci. Počas pohovoru potom oveľa pomalšie reagovali na podnety, nerozumeli otázkam alebo rozprávali o nesúvisiacich skúsenostiach a zážitkoch.
3. Nepochopenie otázok
Počas pohovorov môžu nastať okamihy, keď sa kandidát zasekne. Väčšina potenciálnych zamestnávateľov mu v tej chvíli ponúkne dodatočné informácie, ktorými sa ho pokúsi nasmerovať tým správnym smerom. Ak ich kandidát nepochopí, môže sa komisie opýtať, čo od neho očakáva.
„Z mojej skúsenosti kandidáti ľahko prejdú k zbytočným témam, ktoré nevedú k riešeniu ani nám nepomáhajú správne ohodnotiť jeho schopnosti,“ vysvetlil riaditeľ.
4. Neopodstatnený strach
Väčšina kandidátov sa obáva otázok týkajúcich sa správania či mäkkých zručností. Sú totiž oveľa subjektívnejšie než algoritmy či interpretovanie údajov. Pre uchádzačov je preto ťažké určiť, či na ne odpovedali správne.
Dobrou správou je, že aj k týmto otázkam možno pristupovať analyticky. Otázky týkajúce sa správania majú za úlohu preveriť, či sú činy kandidáta v súlade s hodnotami firmy.
„Vyhľadajte si ich na webovej stránke spoločnosti alebo sa opýtajte náborového pracovníka,“ poradil Rizea. Kandidáti by sa mali pripraviť, že sa ich komisia počas pohovoru opýta na to, ktoré z relevantných hodnôt prejavovali v predchádzajúcich zamestnaniach.
Ak firma považuje tímovú spoluprácu za jednu zo svojich hlavných hodnôt, uchádzač by mal spomenúť príklady, kde išiel aj nad rámec svojich síl, len aby pomohol jednému z kolegov uspieť. Najdôležitejšie je podrobne opísať, čo sa stalo, ako kandidát na situáciu zareagoval a aký bol výsledok jeho činnosti.