Ako prilba chráni hlavu
Za svoje zdravie je zodpovedný každý sám a s prilbou máme zároveň aké-také nádeje, že pri strete s autom sa úplne nepolámeme. Nosenie cyklistickej prilby totiž znižuje riziko poranenia hlavy o 85 percent a o 88 percent riziko poranenia mozgu. V štátoch EÚ dochádza každoročne približne k 600-tisíc poraneniam hlavy cyklistov. Koncentrovaný úder do hlavy dokáže usmrtiť dospelého už pri páde v rýchlosti 11 kilometrov za hodinu, dieťa ešte pri nižšej rýchlosti.
Americkí neurológovia zistili, že ak cyklista narazí v rýchlosti 50 kilometrov za hodinu do stromu, prilba utlmí náraz, ako keby išiel rýchlosťou len 11 kilometrov za hodinu. K podobným záverom došli vedci aj pri skúmaní, aký tlak lebka vydrží. Ukázalo sa, že helma chráni hlavu pred trojnásobnou silou.
Prínos nosenia cyklistickej prilby však rozhodne nie je taký nepochybný, ako sa o ňom vyhlasuje. Prilba nám skôr pomáha cítiť sa bezpečne a ak ste o tom presvedčení, noste ju, určite si ňou neublížite. Lenže iné štúdie poukázali aj na negatívne dôsledky. Alarmujúce výsledky prichádzajú z krajín, kde bola zavedená povinnosť prilby nosiť - v Austrálii, na Novom Zélande a vo Švédsku. Bezpečnosť jazdy na bicykli sa nezvýšila (skôr naopak), pritom došlo k výraznému poklesu počtu ľudí (a najmä detí), ktorí na bicykli jazdia.
Bicyklovanie v lese bez prilby sa nemusí vyplatiť Zdroj: Jozef Tvardzík
Pracovný dokument Európskej komisie o bezpečnosti cestnej premávky napríklad potvrdil, že prilby síce zabránili drobným ranám na hlave, ale nezabránili závažnejším, život ohrozujúcim zraneniam. Vlani tento fakt vyvrátili odborníci z austrálskej University of New South Wales, ktorí na základe analýzy 43 štúdií vyšetrujúcich nehody a pády viac než 64-tisíc cyklistov v 11 krajinách, urobili jednoznačné závery.
Kvalitná cyklistická prilba, ktorá musí cyklistovi na hlave pevne sedieť, redukuje riziko:
- Vážneho zranenia hlavy o 69 percent
- Smrteľného zranenia hlavy o 65 percent
- Zranenie hlavy o 51 percent
- Zranenie tváre o 33 percent
- Zranenie krku o 4 percentá
Rozhodnutie o tom, či budete po meste jazdiť s prilbou alebo bez nej, je zatiaľ na vás. Nie vždy ale závisí bezpečnosť cyklistu od toho, čo má na hlave, ale skôr od toho, čo má v hlave. Inak povedané, vedieť predvídať, byť ohľaduplní a opatrní, je niekedy najväčšou prevenciou úrazu.
Vlani vyšiel zaujímavý výskum, ktorý potvrdil, že bezpečnostné prvky, ktoré nosíme, nám dokážu najviac ublížiť. Platí, že cyklisti s prilbou jazdia nebezpečnejšie a psychologicky sa cítia na ceste neohrození. Ak sú cyklisti bez prilby, dávajú si na ceste väčší pozor, pretože sa cítia zraniteľnejšie.
Prilba je však istota prežitia. Kto jazdí v Bratislave na bicykli, asi vie, že naše hlavné mesto je plné smrtiacich pascí a nenosiť prilbu je zahrávanie si so životom. Stačí výmoľ na okraji cesty, zablokovanie autom alebo chodec, ktorý vás ohrozí. Prilba je o bezpečnosti a zdravie máte len jedno. Spotené čelo z prilby si môžete prepláchnuť vodou, ale mozog máte len jeden. Zvažujte a hlavne predvídajte.
Neviditeľná prilba
Istý kompromis vymysleli vo Švédsku. Hövding je takzvaná „neviditeľná helma“, ktoré je určená pre ľudí, ktorí chcú vyzerať štýlovo aj pri jazde na bicykli a zároveň ostať chránení pred nárazom.
Keď dôjde k zrážke, systém rozpozná nezvyčajný, a predovšetkým rýchly pohyb, a počas desatiny sekundy sa z malej fľaštičky hélia nafúkne vak okolo hlavy. Ide o akýsi airbag pre cyklistov, ktorý stojí tri stovky eur.
Hövding vznikol v roku 2005 vo Švédsku ako projekt študentiek priemyselného dizajnu na univerzite v Lunde Anny Haupt a Teresy Alstin. Hlavným motívom bolo vytvoriť nový typ cyklistickej prilby, ktorú ľudia budú nosiť radi, bez ohľadu na to, či im to prikazuje nejaké nariadenie o cestnej premávke (v roku 2005 vo Švédsku vošiel do platnosti zákon, ktorý uložil povinnosť nosiť helmu deťom do 15 rokov a rozpútal debatu o tejto povinnosti aj pre dospelých). Výsledkom projektu bol koncept helmy, ktorý zvíťazil v mnohých inovátorských súťažiach a viedol k uvedeniu Hövding do výroby.