Balkánska krajina po rokoch snáh zrušila nariadenie, ktoré nútilo cyklistov nosiť pri jazde prilbu. Za iniciatívou bola cielená kampaň Centra pre životné prostredie, ktoré tvrdí, že to má byť dobrovoľné rozhodnutie každého cyklistu. „Cyklisti si môžu vybrať, či budú alebo nebudú nosiť bezpečnostnú prilbu,“ povedal Tihomir Dakic, ktorý kampaň zastupoval.
Združenie tvrdí, že zákon o povinnom nosení prilby podkopával ich snahy zvýšiť počet cyklistov na cestách. Ako? T. Dakic tvrdí, že pokiaľ sú prilby povinné, ľudia si podvedome myslia, že bicyklovanie je nebezpečnejší spôsob cestovania, ako v skutočnosti je.
Tým, že cyklisti si budú môcť slobodne vybrať, či budú nosiť prilbu, sa podľa neho debata vráti k podstate problému – nie k tomu, ako znížiť dôsledky dopravných nehôd vďaka prilbám, ale ako znižovať strety bicyklov s autami a chodcami.
Jednoducho, debata by mala vytvoriť prostredie a podmienky, v ktorých by sa cyklisti prestali báť, že ich na ceste jedného dňa zabije auto. „Cyklistika bola nesprávne prezentovaná ako nebezpečná aktivita. V skutočnosti prináša dennodenné bicyklovanie zdravotné benefity, ktoré prevážia dopravné riziká,“ vysvetlil.
Podpora bicyklovania vedie cez dobrovoľnosť nosenia prilby Zdroj: flickr.com / ABUS Security Tech | cc
Rešpekt na cestách je dôležitejší
Združenie vyzýva, aby ľudia zámerne prestali na cestách nosiť helmy. Vodiči áut a cyklisti by sa mali radšej na cestách vzájomne rešpektovať a tak nepriamo tlačiť samosprávu na budovanie cyklotrás.
„Bosna a Hercegovina urobila dôležitý precedens s týmto zrušením. Akýkoľvek zákon, ktorý nariaďuje nosenie helmy alebo iných predmetov, kriminalizuje používanie bicyklov ako efektívnych a cenovo dostupných dopravných prostriedkov,“ pochválila rozhodnutie šéfka medzinárodnej cyklistickej skupiny One Street Sue Knaup.
Potešila sa aj Európska cyklistická federácia (ECF). „ECF sa domnieva, že cyklisti by mali mať možnosť zvoliť si, či nosiť alebo nenosiť prilby a reflexné vesty. Nesúhlasíme s ich povinným používaním. Vítame vynikajúcu prácu Centra pre životné prostredie, ktoré je členom ECF, že zdôraznila tento dôležitý problém, ktorý zastupuje záujmy cyklistov orgánom v Bosne a Hercegovine,“ povedal Ceri Woolsgrove z Európskej cyklistickej federácie.
Ako je to na Slovensku
Na Slovensku je povinná prilba len na cestách mimo obce a povinná je aj pre deti. Občianske združenie Cyklokoalícia však presadzuje, aby bolo nosenie heliem dobrovoľné aj tam. Argumentujú pritom výskumami, podľa ktorých je jediným jednoznačným efektom povinných prílb zníženie počtu cyklistov.
„Slovensko má teda jedny z najtvrdších zákonov v tomto smere. Zvyšok sveta, čo sú 80 až 90 percent populácie, nemá prilbu povinnú,“ tvrdí šéf Cyklokoalície Peter Netri. Ten zastáva názor, že radšej ako prilby by mali samosprávy robiť cesty bezpečnejšie spomaľovaním dopravy a budovaním bezpečných cyklotrás.
„Štatisticky platí, že čím väčší počet bicyklov je na cestách, tým menej nehôd cyklistov s motoristami sa stáva. Členské krajiny Európskej únie s najmenšou nehodovosťou cyklistov pritom nemajú prilby rovnako povinné – Holandsko či Dánsko. Povinné prilby vytvárajú bariéry pre ľudí, aby bicyklovali, a dochádza k zníženiu počtu cyklistov,“ vysvetľuje.
Štatisticky platí, že čím väčší počet bicyklov je na cestách tým menej nehôd cyklistov s motoristami sa stáva Zdroj: flickr.com / Moyan Brenn | cc
Cyklokoalícia sa odvoláva aj na iné štúdie, pri ktorých sa dokázalo, že prilba okrem toho, že chráni, zároveň aj zvyšuje riziko pádu či nehody. Vďaka jej objemu môže cyklista zachytiť hlavou prekážku - bežne sa to stáva hlavne v lesoch.
Zároveň sa dokázalo, že vodiči sa k cyklistom správajú odlišne. Ak ide po ceste upotený biker bez prilby, vodič ho podvedome obieha opatrnejšie v porovnaní s cyklomaniakom, ktorý si po ceste fičí v drese Petra Sagana, poháňa perfektný bicykel a hlavne má na hlave prilbu.