Zamestnanci spoločnosti Ikea dávali v posledných rokoch vo veľkom výpoveď nielen vo Veľkej Británii, ale aj Írsku či Spojených štátoch. Každý jeden odchod stál švédskeho predajcu nábytku minimálne päťtisíc dolárov. Do roku 2022 z firmy odchádzalo ročne vyše 62-tisíc zamestnancov, čo je približne tretina jej pracovnej sily. Ich dôvody boli rôzne, píše Bloomberg.
Aby tento problém vyriešila, Ikea začala zisťovať, prečo sú jej zamestnanci v práci takí nešťastní. Firma odhalila, že jedným z hlavných dôvodov bolo slabé finančné ohodnotenie. Rozhodla sa preto zaviesť novinky, o ktorých mnohé firmy hovoria, no so zavádzaním do praxe otáľajú. Ikea zamestnancom zvýšila platy či pracovnú flexibilitu, ako aj mieru používania nových technológií na zjednodušenie práce.
Z hľadiska platov švédsky gigant zvýšil nástupné platy a prémie. Okrem toho znížil platové rozdiely medzi pohlaviami. V Londýne stúpol základný plat z 11 na 13,15 libry na hodinu. Firma navyše zaviedla novú kategóriu nástupných platov v niekoľkých pobočkách mimo Londýna, kde sú náklady na život oveľa vyššie než v odľahlých oblastiach.
Po zavedení zmien klesla dobrovoľná fluktuácia v Spojených štátoch koncom roka 2023 na približne štvrtinu zamestnancov z približne tretiny rok predtým. Z celosvetového hľadiska sa miera odchodov znížila z 22,4 percenta v auguste 2022 na 17,5 percenta v apríli. Ide o pozoruhodné výsledky.
S prácou v maloobchode sa často spájajú nízke platy, nepravidelné pracovné časy a nahnevaní zákazníci. Všetky tri faktory vysvetľujú, prečo je tu miera fluktuácie zamestnancov o vyše 70 percent vyššia než v iných amerických priemyselných odvetviach. Vyplynulo to zo správy spoločnosti McKinsey & Co z roku 2022.
Podľa nej až polovica zamestnancov maloobchodu v Spojených štátoch uvažuje o odchode zo zamestnania. Polovica z nich chce z odvetvia odísť úplne. Situácia nie je lepšia ani v iných častiach sveta. Maloobchody v Spojenom kráľovstve musia zvyčajne každoročne nahradiť každého druhého zamestnanca.