Nápady pri kávičke v kuchynke

To, čo chce návratom niektorých zamestnancov do officu dosiahnuť, je takzvaný water cooler effect. Inými slovami neplánované debaty v kuchynke alebo pri spoločnom obede v kantíne, kde vznikajú najlepšie nápady. V roku 2011 pozitívny efekt potvrdila aj štúdia Harvard Medical School. Kuchynka tak nie je len miesto, kde sa s kolegami dá poklebetiť, ale ide o miesto plné nápadov. Vedci v štúdii potvrdili, že fyzická blízkosť a interakcia vylepšuje kvalitu nápadov a celkový efekt spolupráce.

IBM opatrne ruší home office ako prežitok, nápady chce z kuchynky

Kuchynka v IBM Zdroj: CBRE Slovensko

Neplánovanými stretnutiami bol posadnutý aj nebohý Steve Jobs, ktorý prebudoval vo firme Pixar (Apple ju kúpil v roku 1986) WC tak, aby sa mohli zamestnanci stretnúť a prehodiť niekoľko viet. Inovatívne firmy Facebook a Google, na ktoré sa chce gigant IBM viac podobať, podporujú zamestnancov, aby chodievali do práce a na bližšie ubytovanie im dávajú finančnú podporu.

Aj bývalý finančný šéf Google Patrick Pichette povedal, že práca z domu nie je celkom optimálna pre nápady. Šlo o pomerne prekvapivé stanovisko od jedného z vedúcich predstaviteľov spoločnosti, ktorá vyzýva firmy, aby aplikovali Google aplikácie, ktoré zamestnancom umožňujú pracovať kedykoľvek a kdekoľvek. „Je to trochu kontraproduktívne. Ľudia si myslia, že keď ste v Google, môžete pracovať odkiaľkoľvek. Áno, môžete pracovať odkiaľkoľvek, ale mnoho z nich dochádza do kancelárie. Práca v kancelárii je naozaj dôležitá,“ povedal ešte v roku 2013.

IBM opatrne ruší home office ako prežitok, nápady chce z kuchynky

IBM Zdroj: SITA / AP

Rozhodnutie šéfky marketingu je sporné. V IBM rozhodnutie spôsobilo rozčarovanie a sklamanie, že zrušenie práce na diaľku sa po čase bude týkať aj iných oddelení. Mnohé štúdie však potvrdili, že osobný styk na pracovisku podporuje lepšiu komunikáciu, pochopenie sa medzi zamestnancami a podporuje intenzívnejšiu spoluprácu. „Keď sa hráte s telefónom a rozprávate sa s niekým, tak je to úplne iné, ako keď vedľa neho sedíte. Vtedy vám niečo napadne a môžete sa spýtať,“ vysvetľuje M. Peluso.

Podobné rozhodnutie ako IBM, ale vo veľkom meradle, urobil v roku 2013 aj technologický gigant Yahoo. Vtedy bývalá šéfka firmy Marissa Mayer argumentovala tým, že na vytváranie nových a kreatívnych vecí sa ľudia potrebujú naozaj stretávať a byť spolu. To, že nápad padol z úst čerstvej mamičky, bolo o to prekvapivejšie. Išlo skôr len o zúfalé naštartovanie procesov v umierajúcej firme, ktorá definitívne na začiatku tohto roka padla do rúk amerického operátora Verizon.

V téme home officu sú odborníci rozpoltení. Jedna skupina tvrdí, že podporuje efektivitu v práci, iní upozorňujú na riziká. Psychologička Gail Kinmanová z Bedforshirskej univerzity minulý rok napríklad zistila, že alternatívny pracovný čas nezriedka vyvoláva nespavosť, alkoholizmus alebo sklon k prejedaniu. Flexibilný pracovný čas neprispieva ani k zníženiu stresu, pretože pri ňom človek nikdy neprestáva kontrolovať svoje pracovné e-maily.