Spoločnosti ako AT&T či IBM pracujú v takzvaných virtuálnych tímoch, ktoré pozostávajú z ľudí od New Yorku cez Európu až po Indiu. Pracovníci sú nútení medzi sebou komunikovať elektronicky, prípadne telefonicky či formou videokonferencií. Tieto vymoženosti zároveň nahradili klasickú kontrolu ľudí formou takzvanej pichačky, keď sa zamestnanec musel fyzicky dostaviť na určené pracovisko. Firmy preto začali ponúkať možnosť home officu, teda práce z pohodlia domova.

Tento populárny benefit však najnovšie IBM začala prehodnocovať. Plánuje to podľa portálu Quartz nová šéfka marketingu Michelle Peluso. Zrušenie home officu sa bude najprv týkať americkej časti marketingového oddelenia, čo pri firme veľkosti IBM znamená približne 2 500 ľudí. Vo videoblogu, ktorý zaslala zamestnancom, oznámila, že sťahovanie zamestnancov do niekoľkých centrálnych kancelárií je „jediný recept na úspech, ktorý poznám“. Slovenska by sa zatiaľ zmena nemala týkať.

Nápady sú problém

IBM patrí medzi priekopníkov práce z domu a už v roku 2009 takto pracovalo 40 percent z 386-tisíc zamestnancov, čim firma ušetrila stovky tisíc dolárov na prenajímaní kancelárií. To platí aj pre Slovensko.

IBM opatrne ruší home office ako prežitok, nápady chce z kuchynky

Oddychová miestnosť Zdroj: CBRE Slovensko

„Viaceré prieskumy a štúdie potvrdzujú dôležitosť tohto benefitu. Napríklad prieskum uskutočnený koncom roka 2016 organizáciou BSCF hovorí, že tento benefit je najoceňovanejší medzi mladými zamestnancami a až 56 percent opýtaných ho zaradilo medzi top trojku benefitov,“ vraví pre TREND.sk recruitment manager IBM Slovensko Ivan Tomko. Tvrdí, že IBM na Slovensku prácu z domu naďalej podporuje. „V závislosti od povahy práce ju pravidelne využíva 95 percent našich zamestnancov,“ dodal.

Obrat v americkom vedení nesúvisí primárne s rastom produktivity práce, ale s hľadaním nových myšlienok a nápadov, ktoré sú kľúčové pre úspech v IT odvetví. IBM sa, podobne ako jej konkurenčné spoločnosti, začína čoraz viac sústreďovať na zložité produkty, akými sú napríklad vývoj umelej inteligencie alebo cloudové riešenia. Tieto sofistikované produkty tvoria v IBM 41 percent obratu, ale ešte stále mu nedokážu vykompenzovať straty v iných oblastiach.

IBM opatrne ruší home office ako prežitok, nápady chce z kuchynky

Kuchynka v IBM Zdroj: CBRE Slovensko

„Práca doma bola skvelá v 80. a 90. rokoch, ale nie v roku 2015,“ súhlasí profesor manažmentu a HR stratégie zo San Francisco State University John Sullivan. Už vlani šéf inovácií IBM Jeff Smith povedal, že IBM sa musí stať opäť „živou“ firmou. Ak chce vytvárať inovácie a prinášať nové nápady, potrebuje byť živá v pracovných procesoch. „Tím lídri musia byť s (malým) tímom a tím musí byť na (fyzicky) určitom mieste,“ povedal.