Výskumníkov z firmy Jigsaw – dcérskej spoločnosti Googlu – zaujímalo, na základe čoho generácia Z určuje, ktoré informácie sú dôležité, užitočné alebo pravdivé. Zatiaľ čo starším ročníkom robí overovanie zdrojov problém, tie mladšie ním čas nestrácajú, píše Business Insider.
Jigsaw v novej štúdii odhalil, že členovia generácie Z si v rámci internetových článkov čítajú iba titulky a potom rýchlo prechádzajú na komentáre, aby zistili, čo hovoria ostatní. Určovanie pravdivosti informácií tak prenechávajú podobne zmýšľajúcim rovesníkom či obľúbeným influencerom.
Ak je článok navyše na ich vkus pridlhý, jednoducho ho preskočia. Vôbec netúžia čítať obsah, ktorý ich núti premýšľať či by ich mohol emocionálne rozrušiť. Ich cieľom je udržiavať si prehľad iba o populárnych témach, aby sa mali o čom s rovesníkmi rozprávať a zapadli. Dôležitosť informácie tak nevyplýva z autority zdroja, ale názoru vrstovníkov.
Mladí ľudia v podstate získavajú nové informácie hlavne cez sociálne siete, ktorých algoritmy sú nastavené tak, aby ukazovali iba to, čo ich zaujíma. Stručne povedané, vytvorili si akési vlastné filtre na spracovanie digitalizovaných informácií. „Generácia Z má obľúbeného influencera alebo skupinu influencerov, ktorému verí, a potom je neuveriteľne lojálna ku všetkému, čo tento influencer hovorí,“ vysvetlila Beth Goldbergová, vedúca výskumu v Jigsaw.
Členovia generácie Z navyše nedôverujú článkom s reklamami, predplatným alebo vyskakovacími oknami, ktoré prosia o príspevok. „Ak píšete clickbaity, svojmu obsahu vôbec nedôverujete. Spoliehajú sa na ne dokonca aj spravodajské portály ako CNN a The New York Times. Také články okamžite preskakujem,“ priznal jeden z respondentov výskumu.