Firmy, ktoré aktívne podporujú psychologické bezpečie a inklúziu, dosahujú až o 19 percent vyššie tržby z inovácií. Slovensko sa v tohtoročnom rebríčku Globálneho indexu rodovej rovnosti umiestnilo na 56. priečke, čím si medziročne polepšilo o sedem pozícií. Lídrami v tejto oblasti sú už vyše dekády severské krajiny na čele s Islandom, kde sa podarilo zmazať viac ako 90 percent rodových rozdielov.
Prieskumy spoločností Inmetric a BE-DNA ukazujú, že až 46 percent českých a slovenských firiem nevytvára stratégiu firemnej rozmanitosti a inklúzie a 40 percent nepodniká kroky na odstraňovanie predsudkov. Firmy sa najčastejšie zameriavajú na vekovú rozmanitosť (83 percent), rodovú rozmanitosť (76 percent) a zamestnávanie ľudí so zmenenou pracovnou schopnosťou (51 percent).
„Veková diverzita je najmenej výbušná téma, najmenej polarizuje a týka sa nás všetkých. Každý z nás starne,“ uvádza Zuzana Zamborská z BE-DNA. NN Slovensko sa tiež snaží posilňovať generačnú rôznorodosť vo svojom tíme. „V prvom polroku tohto roka mali mileniáli na celkovom počte novo prijatých zamestnancov podiel až 63 percent. Generácia X tvorila 20 percent, a generácia Z 14 percent,“ informovala tlačová hovorkyňa Daniela Tomášková. Ženy v NN Slovensko tvoria 69,2 percenta všetkých zamestnancov a v top manažmente majú nadpolovičné zastúpenie 51,1 percenta. Medzinárodná finančná skupina NN sa sústreďuje aj na medzikultúrnu spoluprácu, považovanú za kľúčovú pri tímovej práci a interakcii s klientmi.
„Neschopnosť rozumieť rôznorodým členom tímu a premosťovať rozdiely môže viesť k nízkej angažovanosti a zvýšenej fluktuácii, čo poškodzuje vzťahy s klientmi,“ upozorňuje Andrej Juriga z Cultural Bridge. Prílišné zameranie na diverzitu bez inklúzie prehlbuje polarizáciu. Až pätina populácie je neurodivergentná, zahŕňajúc diagnózy ako ADHD, dyslexia či autizmus.
„Zamestnanci s autizmom robia menej chýb a vynikajú detailmi, čo ich robí ideálnymi pre programovanie, štatistiku či predaj,“ uvádza Ladislav Batík z NN Slovensko. Firma tiež aktívne vytvára prostredie, kde sa každý cíti vítaný a akceptovaný, vrátane zamerania sa na neurodiverzitu. Štúdia Harvard Business Review ukazuje, že firmy uprednostňujúce psychologické bezpečie a inklúziu majú až o 19 percent vyššie tržby z inovácií.
Psychologické bezpečie spočíva v možnosti byť sám sebou a súčasne niekam patriť, čo podporuje kreativitu a angažovanosť, dôležité pre budúci úspech.