Počas januárového hromadného prepúšťania prišli o prácu desaťtisíce zamestnancov, pričom len technologické firmy samotné sa rozlúčili s 32-tisíc ľuďmi. Spôsob, akým vedenie zlé správy oznamuje, je dnes dôležitejší než kedykoľvek predtým, keďže firmy sa obávajú kritiky na sociálnych sieťach. Nadriadení tak používajú všetky možné druhy eufemizmov, akými sú „nadbytok pracovných miest“ či „reorganizácia“, aby výpoveď nevyznela až tak zle.
Profesorka Harvardovej obchodnej školy Sandra Sucherová pre Bloomberg uviedla, že miernejšie vyjadrovanie sa je snahou páchateľa škody racionalizovať svoje rozhodnutie a zmierniť vlastné pocity viny. Pre prepusteného zamestnanca je výsledok ale vždy rovnaký: strata práce.
„Skutočnosť, že to nazvete redukciou alebo organizačnou zmenou, neznamená, že zamestnanci nebudú mať pocit, že výpoveď je dôsledkom vašich činov,“ vysvetlila Sucherová.
Za posun od slova „prepustenie“ pravdepodobne môže stigma s ním spojená. „Prepustenie sa používa na opis prepustenia bez príčiny, zatiaľ čo výpoveď býva reakciou na porušenie firemných pravidiel,“ upresnil Wayne Cascip, profesor na Obchodnej škole CU Denver.
Používanie miernejších synoným má podľa neho pre firmu zmysel, pretože jej pomáha vyriešiť ďalšie kroky. „Zjednodušenie štruktúr“ môže znamenať, že dôjde k prepúšťaniu alebo že sa firma rozhodla obmedziť stretnutia. „Reštrukturalizácia“ na druhej strane môže takisto znamenať len to, že zamestnanec prejde k inému oddeleniu.
„Dovolenka“ zas umožňuje pracovníkom vrátiť sa do práce po uplynutí neplateného voľna. „Prispôsobenie veľkosti“ je zámerne formulované tak, aby nebolo úplne jasné, čo tým firma myslí, aby mala priestor na zmenu plánu. Použitie synoným sa často líši podľa regiónu, pričom formulku „znižovanie stavov“ zvyknú používať najmä európske podniky.
Vodcovia spoločností by podľa expertov mali prevziať zodpovednosť za stratu pracovných miest, pretože mnohé firmy prepúšťaním reagujú na vlastné nadmerné náborové aktivity po pandémii. „Musia uznať, že chápu, že ich rozhodnutie malo priamy vplyv na život zamestnanca,“ uzavrela Sucherová.