Motivačný list je strata času pre kandidáta aj rekrutéra, tvrdí redaktor Economistu Frank Lee. Ak ním chce firma zistiť, že je nádejný zamestnanec ochotný venovať jej čas navyše, tak ju čaká nepekný budíček. ChatGPT si už dnes s touto úlohou hravo poradí v priebehu pár sekúnd. Podľa Leeho by sa firmám v rámci testovania odhodlania oveľa viac oplatilo poprosiť uchádzačov, aby vycvičili holuba a poslali po ňom vlastnoručne napísaný odkaz.

Z motivačného listu sa zamestnávatelia nedozvedia nič nové, dodal redaktor. Firmy počas výberového procesu síce musia nejakým spôsobom kandidátov filtrovať, no motivačný list im s tým len zriedka pomôže. Oveľa efektívnejšie by bolo, keby uchádzači museli absolvovať napríklad test osobnosti alebo zručností, ktorý by o ich schopnostiach určite prezradil viac.

Kandidát môže motivačný list formulovať tak, aby čo najviac ulahodil očiam personalistov. Môže napríklad začať tým, že napíše, ako je pozícia v danej firme jeho vysnívanou prácou. Nič mu nebráni vymýšľať si podobné klamstvá, len aby rekrutérov ohúril. Väčšina kandidátov bude pri písaní motivačného listu aj tak postupovať podľa návodov na internete, ktoré často obsahujú tie isté rady.

Dozvedia sa z nich napríklad, že by v ňom mali zopakovať dôležité slová z inzerátu a webovej stránky firmy. Pri opise toho, ako riešia krízové situácie, môžu napísať, že používajú metódu, ktorú zamestnávateľ považuje za kľúčovú. Kandidáti nesmú zabudnúť použiť veľa akčných slovies, ako „transformoval“ či „strojnásobil“, aby preukázali dravosť, ambicióznosť a proaktívnosť.

Toto všetko sú dôvody, prečo Lee považuje motivačný list za stratu času. Za jediný obhájiteľný argument v jeho prospech považuje predpoklad, že firmy pri jeho čítaní naozaj môžu naraziť na niečo jedinečné. Možno dokonca objavia uchádzača, ktorý sa ich nebude snažiť za každú cenu ohúriť a napíše, čo si naozaj myslí.

Ďalšie dôležité správy

Job interview - businessman listen to candidate answers
Neprehliadnite

Mladí ľudia ignorujú nepísané pravidlá pracovných pohovorov. Podpísala sa na nich digitálna éra