Základy Európskej únie vznikli krátko po prvej svetovej vojne. Európske spoločenstvo pre uhlie a oceľ vtedy predložilo svoju víziu, ktorej cieľom bolo zabezpečiť, aby sa na našom kontinente zabránilo ďalším budúcim konfliktom a vojnám.
Nejde však o jediný návrh z minulosti, ktorý sa pokúšal zjednotiť veľkú časť Európy. Z roku 1920 pochádza neobyčajný plán sľubujúci trvalý mier. Mapa s názvom Das neue Europa mit dem daurenden Frieden podľa dostupných zdrojov pochádza od syna istého Otta Maasa, niekdajšieho viedenského tlačiara.
Podľa nej mala byť európska pevnina zlúčená do jednotného štátu (Unionshauptstadt Sankt Stephan). V tejto „Únii“ nemali existovať členské krajiny, namiesto toho mala byť celá stredná Európa nakrájaná do relatívne rovnakých 24 hraničiacich kantónov ako koláč, ktorých spoločné centrum sa malo nachádzať vo Viedni.
Každý kantón by sa nazýval podľa najvýznamnejšieho mesta, ktorý by sa v danom kúsku zeme nachádzal. Táto „Únia“ by ignorovala doterajšie geografické delenie krajín aj národností. Uznané by boli štyri základné národy – Nemci, Slovania, Rimania a Maďari. Hlavným úradným a spoločným jazykom pre všetky viedenské kolónie by bolo esperanto.
Detailnejší opis fungovania tohto systému približuje portál Big Think.
Das neue Europa mit dem dauernden Frieden Zdroj: Cornell.edu
Čím nás kŕmia v lietadlách
Austrálčan Nik Loukas sa v cestovnom a leteckom priemysle pohybuje 15 rokov. Ročne však absolvuje stovky letov len preto, aby mohol ochutnať jedlo, ktoré letecké spoločnosti podávajú na palubách lietadiel. Svoje kulinárske zážitky zachytáva na blogu inFlightFeed od roku 2012. Za ten čas si stihol vytvoriť slušnú databázu odfotených a okomentovaných pokrmov aj silnú fanúšikovskú základňu.
Pozývajú ho do rozhlasu aj televízie, pravidelne publikuje na rôznych ďalších weboch reportáže. Rozmanitú zbierku toho najchutnejšieho či najhoršieho, čo mu ponúkli letušky a stevardi, pripravil napríklad aj britský portál Daily Mail.
V súčasnosti nakrúca dokument o leteckom priemysle s názvom The Flight Food Trip. Hlavná myšlienka sa pritom má zameriavať na to, ako dokážu aerolínie nakŕmiť toľko ľudí v takom obmedzenom a nezvyčajnom priestore. Vďaka sponzorom naň vyzbieral viac ako 10-tisíc eur a diváci by si ho mohli pozrieť už čoskoro, na prelome rokov 2017 až 2018.
Zničili už aj Amsterdam
Pred desiatimi rokmi napumpoval Amsterdam peniaze do turistiky, aby sa spamätal z globálnej krízy. Aj keď už mesto zakázalo neslávne známe „pivné bicykle“, stále rieši, ako sa uchrániť pred následkami turistického molocha, ktoré samo stvorilo. Amsterdam sa zaraďuje do zoznamu ďalších európskych turistických destinácií, akými sú Barcelona či Benátky, kde o turistov prestávajú mať záujem.
Obyvatelia Amsterdamu žijúci v centre mesta pre portál The Guardian opisujú rozličné scenérie, ktoré sa odohrávajú pred ich domami – hluk, krik, neporiadok, opití turisti oblečení v ružových ženských šatách a vracajúci do kvetináčov. Taktiež podotýkajú, že víkend v Amsterdame sa začína už vo štvrtok popoludní.
Obchody pre miestnych vystriedali obchody, ktoré ponúkajú výhradne tovar pre turistov. Obyvatelia sa tak vo vlastných štvrtiach cítia ako cudzinci. Sťažovať sa začínajú aj samotní turisti, pretože tí nevidia nič iné ako len ďalších turistov. V roku 2016 toto 850-tisícové mesto navštívilo takmer 18 miliónov ľudí.
Amsterdam nedávno prijal sériu opatrení, ktoré majú turizmus aspoň čiastočne odbúrať – zákaz prenájmov cez AirBnb, moratórium na stavbu nových hotelov, zvýšené dane za izby pre turistov či zákaz otvárania akýchkoľvek ďalších obchodov so suvenírmi.
„Celé roky sme aktívne podporovali developerov, aby v meste stavali hotely, a naše marketingové skupiny cestovali po celom svete, aby propagovali Amsterdam ako turistickú destináciu,“ dodáva hovorca mestskej rady pre ekonomické záležitosti Sebastiaan Meijer. Zabralo to, až príliš dobre, dodáva The Guardian.
Nočný život v Amsterdame Zdroj: flickr.com / Dennis Jarvis | cc