Pozitívny ohlas vyvolala u automobiliek dohoda o emisnej norme Euro 7, ktorú uzavreli zástupcovia členských krajín Európskej únie a Európskeho parlamentu.
Niektoré firmy zo širšieho odvetvia automobilového priemyslu však tvrdia, že dohoda mohla byť ambicióznejšia.
Environmentálne organizácie požadovali výrazne vyššie ciele a o nových limitoch hovoria ako o „zmrazení súčasnej situácie“ a víťazstve automobilovej loby.
Od prísnosti norma poľavila
Dohoda po tlaku časti členských krajín výrazne zmiernila pôvodný návrh Európskej komisie, proti ktorému automobilky protestovali. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania. Nariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.
Európske združenie výrobcov automobilov označilo dohodu za „Významný míľnik v zavádzaní svetovo najprísnejších emisných štandardov“, vďaka ktorému získajú výrobcovia istotu pre plánovanie svojej ďalšej stratégie. „Najväčšie zlepšenie kvality vzduchu bude dosiahnuté vyradením starých vozňov na cestách v EÚ a rýchlou elektrifikáciou,“ uviedla šéfka združenia Sigrid de Vriesová.
Ambície voči ochrane prírody
Zástupcovia firiem dodávajúcich automobilové časti oproti tomu dúfali, že z pôvodného návrhu komisie by sa do konečnej dohody mohlo dostať viac.
„Je pozitívne vidieť pokrok pri limitoch pre (emisné) častice z bŕzd... Aj tak by však boli väčšie ambície technicky a ekonomicky uskutočniteľné,“ uviedol Benjamin Krieger, generálny tajomník Európskej asociácie dodávateľov automobilových súčiastok a systémov.
Výrazne kriticky sa k norme stavajú zástupcovia organizácií na ochranu ovzdušia. Kým pôvodný návrh mohol podľa nich zlepšiť čistotu vzduchu v Európe a predísť radu predčasných úmrtí, finálny kompromis žiadne podstatné zlepšenie neprináša.
„Štandard Euro7 schválený zákonodarcami umožní firmám vydávať za ekologické vozidlá, ktoré v skutočnosti nebudú o nič čistejšie,“ povedal šéf automobilovej sekcie organizácie Transport & Environment Lucien Mathieu. Za jediný drobný posun označila jeho organizácia fakt, že Euro7 bude počítať do limitov aj častice o menšej veľkosti ako doterajšia norma.