Predstavte si, že váš kolega, s ktorým za normálnych okolností vychádzate dobre, počas obedňajšej pauzy prevráti očami, keď mu ponúknete kávu. Zrejme je na vás nahnevaný, no nechce situáciu riešiť. Ide o klasický príklad pasívno-agresívneho správania, píše portál CNBC. Uchyľujú sa k nemu najmä ľudia, ktorí majú problémy riešiť konflikty.
Kouč pre vystupovanie na verejnosti John Bowe zistil, že najlepším spôsobom, ako na pasívnu agresiu reagovať, je jemne ju neutralizovať priamou a pohotovou komunikáciou. Základom je zachovať pokoj a postupovať podľa nasledujúceho návodu:
- Oslovte danú osobu niekde v súkromí, kde sa budete obaja cítiť bezpečne a nebudete mať problém hovoriť otvorene.
- Dávajte si pozor na reč tela a tón hlasu. Skúste sa uvoľniť a vysvetliť kolegovi, že váš zámer vyriešiť problém je úprimný a nemáte žiadne zlé úmysly.
- Opýtajte sa: „Môžeš mi povedať, čo ťa trápi?“
Týchto šesť slov situáciu vo väčšine prípadov vyrieši. Ak vám kolega povie, prečo bol naštvaný, pravdepodobne sa takmer okamžite vrátite k slušnej konverzácii. Možno totiž obaja rýchlo zistíte, že išlo o obyčajné nedorozumenie. Možno bude problém hlbší a jeho riešenie si bude vyžadovať nejaký ten čas navyše.
V každom prípade je dôležité kolegu počúvať. Keď odpovie na vašu otázku, chvíľu sa nad jeho slovami zamyslite. Môže sa stať, že vám nebudú dávať zmysel alebo sa vám jeho odpoveď bude zdať nespravodlivá a nepresná. Ak je ale jeho hnev oprávnený, konajte diplomaticky.
„Úprimné ospravedlnenie nikdy neobsahuje výhovorku či obhajobu. Sústreďte sa iba na to, čo ste spravili zle. Najdôležitejšie zo všetkého je odolať nutkaniu hádať sa,“ vysvetlil Bowe. Vaším cieľom podľa neho nie je mať pravdu či si dokázať, že sa váš kolega mýlil, ale obnoviť priestor pre bezpečnú komunikáciu.
Ak máte pocit, že sa nemáte za čo ospravedlňovať, prejavte kolegovi úctu aspoň tým, že mu poďakujete za odpoveď a poviete mu, že sa nad jeho slovami zamyslíte. V prípade, že je vzájomné kamarátstvo pre vás dôležité, tak to kolegovi povedzte tiež.