Výmena a nasadenie systému, ktorý stojí na softvéri SAP, stálo okrem kopy nervov a stresov 66,8 milióna eur bez DPH. Systém je síce odovzdaný, ale náklady nie sú konečné.
Systém totiž prechádza do fázy podpory, čo si vyžiada ďalšie peniaze.
„Je to štandardné, pretože každý systém, ktorý ide do prevádzky si vyžaduje podporu, ale ak sa rozprávame o cene riešenia, tak cena je konečná,“ potvrdil šéf Finančnej správy František Imrecze. Nový systém sa testoval od apríla 2013, čo je vyše dve stovky testovacích dní. Na nový systém bolo už zaškolených stovkou školiteľov 4 500 úradníkov.
Finančná správa sa pre zmenu jadrového systému rozhodla práve na prelome rokov aj preto, že v tomto období má dramaticky klesať celkový záujem daňovníkov o jej služby. Že si na to vybrala trojtýždňové prechodné obdobie okolo Vianoc a po nich, sa po poslednej skúsenosti s výmenou jadrového systému RDS nemožno čudovať.
Koniec papierovačiek
„Očakávame od neho veľa prínosov v spôsobe riadenia vnútorného fungovania finančnej správy, prínosy vo vyššej konzistencii dát a rýchlejšej reakcii nás voči daňovým subjektom a zníženia administratívnej záťaže k subjektom,“ objasnil nový systém od IBM šéf Finančnej správy František Imrecze.
Čo to znamená? Od januára minulého roka zaviedla Finančná správa, ktorá zastrešuje daňové a colné úrady, povinnú jednosmernú elektronickú komunikáciu, ktorá je povinná pre všetkých platcov DPH (na dobrovoľnej báze môže aj neplatca DPH) a prejavila sa navonok spustením nového portálu. Cez neho daniari prijímajú daňové priznania, kontrolné výkazy elektronicky a podnikatelia tak nemusia chodiť na daňové úrady pre vybavovanie agendy.
Lenže vo vnútri daňových úradov bol zmätok a veľa papierovačiek. Systém nedokázal spracovávať agendu automaticky, a tak jednotlivé zložky daňových úradov stále pracovali ako v stredoveku – doklady sa vytlačili a posúvali medzi zamestnancami. Vznikli časové straty a papiere, ktoré už daňový subjekt poslal, sa strácali.
„Nový systém povedie k tomu, že procesy, ktoré doteraz prebiehali vo vnútri na báze papierových predaní, prebehnú elektronicky. To znamená, že máme záznam, keď prebehli a môžeme ich merať asi už v druhej polovici roka,“ reagoval F. Imrecze.
Po novom by sa tak mali všetky tlačivá, rozhodnutia, ktoré doteraz medzi jednotlivými úradmi putovali v papierovej podobe, presúvať len elektronickou formou. Až posledný úradník, ktorý sa zaoberá daným prípadom, dokumenty vytlačí na papier a odošle firme či občanovi.
Systém je preto nevyhnutná vec, ktorá povedie až k zavedeniu obojstrannej elektronickej komunikácie od januára 2016. To znamená, že elektronicky budú s občanom komunikovať aj daňoví úradníci. „V systéme sú spätne nahraté dáta od roku 2010. Starý systém RDS sme nevypli, ale je v móde read only. To znamená, že zamestnanci ho môžu stále používať, ale len na nazeranie a čítanie dokumentov,“ potvrdila hovorkyňa Finančnej správa Patrícia Macíková.
Systém je už síce spustený, ale prvé tri mesiace majú byť skôr o stabilizácii celého systému a dolaďovaní systému. „Tento systém je o príprave dát na obojsmernú elektronickú komunikácia, ktorá je nastavená na január 2016 a budeme sa snažiť termín dodržať,“ povedal šéf Finančnej správy.