Čo robiť, ak príde jeden z kolegov do práce s plným nosom, dráždivým kašľom či inými príznakmi choroby? S nástupom chrípkovej sezóny a opätovným nárastom počtu prípadov koronavírusu je táto otázka na mieste. Odpoveď na ňu je podľa Financial Times jednoduchá – kto kašle, mal by ostať doma.
Toto pravidlo by malo byť základom a firmy by ho nemali podceňovať. Chodiť do práce s nákazlivými baktériami a vírusmi je nielen spoločensky neslušné, ale môže ohroziť produktivitu, ak zamestnanec prenesie chorobu na ďalších členov tímu.
Bohužiaľ, príliš veľa šéfov na to zabúda. Často navyše idú sami zlým príkladom, keď do práce chodia, hoci sa necítia dobre. Myslia si, že tým podriadeným dokážu svoju oddanosť firme a budú ich motivovať tvrdo pracovať. Výskumy však ukázali opak. Chodenie do práce aj počas choroby môže znížiť produktivitu až o tretinu, no kľudne aj viac. V niektorých prípadoch dokáže firmu vyjsť dokonca drahšie, než keby chorý zamestnanec jednoducho ostal doma.
Samozrejme, existuje pár výnimiek. Ak kašeľ trvá niekoľko týždňov, no zamestnanec už nie je infekčný, jeho prítomnosť na pracovisku by nemala byť problémom. To isté platí v prípade, že je dôležitou súčasťou projektu, ktorý firma pripravovala mesiace. V týchto situáciách by mal chorý zamestnanec užiť vitamíny, držať si od ostatných v rámci možností čo najväčší odstup a dúfať, že to dobre dopadne.
Ak máte to šťastie, že môžete pracovať z domu, mali by ste túto možnosť využiť, no najlepšie urobíte, keď si vezmete voľno. Nie nadarmo lekári odporúčajú chorým, aby oddychovali. To znamená ležať pred televízorom, nie tráviť hodiny písaním e-mailov a sedením na online poradách.