Drahá elektrina paralyzuje železnice

Neskoro vyhlásené a uzavreté verejné obstarávanie núti štátneho správcu železničnej infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nakupovať v budúcom roku elektrinu na pohon vlakových súprav výrazne drahšie. Priemerná cena elektriny na pražskej komoditnej burze počas referenčného obdobia vyrástla na 135 eur za megawatthodinu. Pre porovnanie, tento rok ŽSR nakupovala trakčnú elektrinu v priemere za 63,5 eure, už vrátane poplatkov účtovaných dodávateľom.

Na snímke úzkorozchodné vozne ZSSK Cargo stoja zaradené do súprav na železničnej stanici Čierna nad Tisou.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Prudký nárast ceny trakčnej elektriny sa premietne do hospodárenia všetkých železničných dopravcov a tí budú musieť hľadať zdroje zrejme aj v navyšovaní cien ako za cestovné lístky v osobnej doprave, tak za výkony v nákladnej doprave. Viacerí súkromní dopravcovia vyzvali vládu na rokovania o kompenzácii, keďže cenový skok zapríčinený zle nastaveným tendrom na strane ŽSR nemohli ovplyvniť.

Respektívne, mohli ho ovplyvniť čiastočne. ŽSR mali na začiatku roka možnosť predĺžiť zmluvu s pôvodným dodávateľom a zazmluvniť tak za budúcoročnú trakciu ešte výhodnejšie ceny. Proti všeobecnej dohode prakticky celého železničného sektora sa však postavil štátny osobný dopravca ZSSK, ktorý ju zablokoval. Práve ten sa pritom zrejme bude v snahe zmierniť dopad zdražovania energií uchádzať o dotácie zo štátnej kasy a tlačiť na rast cien pre cestujúcich.

Železnice pridajú mimoriadny vlak v smere z Banskej Bystrice do Bratislavy.
Neprehliadnite

Vlaky zaplatia v budúcom roku za trakciu viac ako dvojnásobok