Nielen šéfovia dokážu zamestnancom robiť zo života peklo. Platí to aj opačne. Podľa odborníkov by si pracovníci mali dávať pozor, pretože provokovať šéfa je ako dráždiť hada bosou nohou.

Vytvorenie kvalitného vzťahu s nadriadeným by nemali zanedbať flákači ani snaživci. Business Insider sa preto porozprával s niekoľkými kariérnymi koučmi, odborníkmi na pracovné prostredie a samotnými šéfmi o správaní zamestnancov, ktoré nadriadených privádza do šialenstva.

Sťažovanie sa

Negativita je pre mnohých šéfov neprijateľná, povedala kariérna poradkyňa Alvina Millerová z Career Success Australia. Môže totiž viesť k toxickému prostrediu a ovplyvniť morálku tímu. Millerová namiesto šomrania odporúča postaviť sa výzve čelom a zamerať sa na jej riešenia.

Čakanie na pokyny

Šéfovia si podľa kariérnych expertov cenia proaktívnych zamestnancov. Tí by mali iniciatívu preukázať už na začiatku tým, že bez vyzvania vedenia identifikujú problémy, navrhnú riešenia a následne ich zrealizujú. „Nečakajte, kým vám niekto pridelí projekty alebo povie, čo máte robiť — použite mozog a zistite, čo treba urobiť,“ vysvetľuje kariérna koučka Katherine Kirkinisová z Wanderlust Careers. Zamestnanci, ktorí sú v práci „stratení“ a chýba im iniciatíva, môžu šéfov frustrovať natoľko, že skĺznu k mikromanažovaniu úloh.

Slabá komunikácia

Komunikácia je na pracovisku kľúčová. Manažérov frustruje, keď im zamestnanci neposkytujú aktuálne informácie o prebiehajúcich projektoch či zadaných úlohách. Vznikajúca neistota značne narúša tok práce, vysvetľuje Prerika Agarwalová, zakladateľka a generálna riaditeľka platformy Inspiration Careers. Zamestnanci by mali nadriadených pravidelne informovať o pokroku v projektoch. „Komunikácia je kľúčová pre udržanie dôvery a transparentnosti v tíme,“ dodáva Agarwalová.

Príliš časté kladenie otázok

Zamestnanci by mali dávať pozor na to, ako často žiadajú manažérov o radu. Hoci je prirodzené, že nováčikovia potrebujú viac pomoci, šéfovia si cenia ľudí, ktorí svoje problémy dokážu vyriešiť sami a nezaťažujú ich zbytočnými otázkami. „Nikto vás za to nevyhodí, no môžete pôsobiť úzkostlivo, neisto a nesamostatne,“ podčiarkuje Kirkinisová.

Prokrastinácia

Riadenie času patrí medzi najžiadanejšie zručnosti zamestnancov. Nič nedokáže šéfov nahnevať viac ako prokrastinácia. „Je to jed, ktorý pomaly ničí produktivitu,“ vysvetľuje Kraig Kleeman z platformy The New Workforce. Odkladanie povinností podľa neho ovplyvňuje nielen výkon jednotlivca, ale aj celého tímu. Manažéri od zamestnancov očakávajú efektívne využívanie času. Počas voľna preto môžu hľadať spôsoby, ako si prácu uľahčiť a zvýšiť produktivitu.

Ohováranie

„Niektorí zamestnanci používajú ohováranie na nadväzovanie vzťahov. Na pracovisku môže napáchať veľa škody,“ varuje Kirkinisová. Šéfom zákerné reči málokedy bývajú pochuti. Podľa kariérnych expertov by preto zamestnanci o kolegoch nikdy nemali hovoriť za ich chrbtami. „Ak vám na kolegovi niečo vadí, riešte to najprv s ním a až potom do konverzácie zapojte nadriadeného,“ odporúča Kirkinisová. Zamestnanci by sa konflikty mali najprv vždy pokúsiť vyriešiť medzi sebou.

Ďalšie dôležité správy

Relaxačné techniky pri chronickom strese nepomôžu, hovorí odborník. Zamestnanci v nadmernom strese predstavujú pre firmu náklady.
Neprehliadnite

Stres môže viesť k depresiám. Dokáže však aj nakopnúť kariéru a zvýšiť produktivitu