Považujeme to za „znárodnenie časti zisku obchodnej spoločnosti.“ Vzniká precedens pre budúce vlády, ktoré takýmto spôsobom môžu kedykoľvek v prípade núdze znárodniť zisk obchodnej spoločnosti.

Zisk má obchodnej spoločnosti slúžiť na investície, umorenie strát z minulosti alebo vytvorenie rezervy. V prípade Slovnaftu ide predovšetkým o nutnosť zisk investovať do nových obnoviteľných technológií. Inak nám hrozí odchod aj tejto spoločnosti zo Slovenska respektíve jej krach.

Rozumieme, že vláda hľadá finančné zdroje, ale odmietame, aby to realizovala zdaňovaním zisku, ktoré je nesystémovým riešením z viacerých dôvodov:

  1. Ide o dvojité zdanenie
  2. Znižuje konkurencieschopnosť Slovenska
  3. Motivuje do budúcna firmy optimalizovať daňový základ za účelom znížiť si zisk

Vláda v tejto zložitej dobe by mala hľadať rezervy vo výdavkoch štátneho rozpočtu a predovšetkým zrealizovať daňovo-odvodovú reformu a reformu verejnej správy.

Na Slovensku dlhodobo vláda zlyháva pri dodržiavaní rozpočtových pravidiel „pakt rastu a stability a ústavný zákon o dlhovej brzde“, ktoré v dobrých rokoch majú viesť k znižovaniu deficitu rozpočtu verejnej správy s cieľov zostaviť vyrovnaný rozpočet a pri ekonomickom raste vytvárať rezervy použiteľné na investície a znižovanie dlhu.

Ak by sme sa za uplynulých desať rokov správali rozpočtovo zodpovedne, dnes by sme mali nižší verejný dlh a primeranú finančnú rezervu potrebnú na prekonanie ekonomicky zložitého obdobia ako pre občanov, tak aj pre firmy.

Ondrej Matej
Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, n.o.
Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora