Bolo to ešte horšie než za krízy v rokoch 2008 a 2009. Aj pre razantný nástup inteligentných hodiniek, ktoré dnes vidíme takmer na každom zápästí bez ohľadu na vek či profesiu, sa dalo čakať, že označenie Swiss made v spojení s luxusnými mechanickými hodinkami bude už len chradnúť a stane sa kuriozitou pre výstredných boháčov typu Donalda Trumpa či miestneho dílera drog, ktorého už omrzela jeho zlatá reťaz. Opak je však pravda.
Pandémiu sme zatiaľ celkom neprekonali a svet sa ani zďaleka nevrátil do predcovidových koľají. Švajčiarske hodinky sú však opäť v kurze a výhľady pre toto odvetvie sú prekvapivo dobré. TREND sa pozrel na to, ako je to možné a ako sa bude toto nádherné a tak trochu tajomné odvetvie meniť.
Skaza zažehnaná
Začneme zdanlivo suchou informáciou, ktorú čakal len málokto. Aktuálna výsledková sezóna priniesla jedno veľké prekvapenie: švajčiarsky výrobca hodiniek Swatch Group sa v prvých šiestich mesiacoch tohto roka vrátil k zisku, a to vďaka oživeniu dopytu, ktorý vlani zasiahla pandémia ochorenia covid-19.
Čistý zisk sa vyšplhal na 270 miliónov švajčiarskych frankov v porovnaní so stratou 308 miliónov frankov v rovnakom období vlaňajška. Tržby stúpli o viac než 50 percent, na 3,39 miliardy frankov, oznámila nedávno firma.
Swatch očakáva ďalšie zlepšenie tržieb v druhej polovici roka vďaka zmierneniu protiepidemických opatrení vrátane uvoľnenia obmedzenia cestovania. „Na základe výrazne zrýchleného rastu tržieb v druhom štvrťroku, obzvlášť v júni, očakáva Swatch Group ďalší silný rast v miestnych menách v druhej polovici roka a tržby nad úrovňou roka 2019,“ uvádza spoločnosť.
A to je naozaj prekvapenie. Švajčiarske hodinky totiž v poslednom čase pozvoľna všetci odpisovali, predovšetkým pre razantný nástup inteligentných zariadení, a pandémia mala dielo skazy dokonať.
Napriek tomu sa stal pravý opak, a tak môže Swatch Group, ktorá v súčasnej podobe vznikla v roku 1983, keď začala predávať rovnomenné plastové hodinky a postupne skúpila značky Longines, Tissot, Omega či Brequet, oslavovať skvelé výsledky.
Navyše Swatch Group očakáva, že dopyt po luxusných hodinkách zvýši olympiáda v Tokiu, pretože značka Omega je garantom oficiálnej časomiery, a na jeseň do kín vstúpi nová bondovka (hádam už naozaj po roku a pol odkladov), kde sú omegy tak-isto oficiálnym merchandisingom.
Nie sú to však len „swatchky“ a ďalšie značky tejto obrovskej firmy. V posledných mesiacoch sa darí aj ďalším tvorcom „vysokého hodinárstva“. A z luxusných hodiniek sa stáva tak trochu paradoxný trend. Ako to? A aká budúcnosť tento segment čaká? Podľa projekcií zasvätených prekvapivo ružová, nebude to však zadarmo a výrobcovia hodiniek budú musieť prejsť pomerne brutálnou zmenou filozofie a stratégie.
Ťažké časy pandemické
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?