Hoci ide o najpredávanejšiu lieskovo-čokoládovú nátierku na svete, práve kvôli svojej rozšírenosti a obrovskému odbytu akoby stratila istý punc exkluzivity. Vznikol tak priestor na výrobu konkurenčných prémiových nátierok, ktorý úspešne vyplnili mnohí malí výrobcovia.
Na Slovensku ich je hneď niekoľko – Lyra, Slowlandia, Orieškotella či Powerlogy, čiastočne aj Mixit, hoci ide o českého výrobcu. TREND navštívil výrobne značiek Slowlandia a Lyra a porozprával sa s ich majiteľmi o tom, ako sa vyrába a podniká v tomto segmente na Slovensku.
Nitrianske prémiové krémy
Obaja výrobcovia sídlia v Nitre. Slowlandiu založili manželia Repíkovci pred tromi rokmi. Značka si urobila meno vďaka produktom Slowtella a Mandľové maslo, ktoré získali najvyššie ocenenia v medzinárodnej súťaži Great Taste. V rovnakej súťaži uspela aj konkurenčná čokoládovňa Lyra. Kým Nutella obsahuje približne 13 percent lieskových orieškov, Slowtella ich má vyše 60 a Lyra asi 50 percent.
V súčasnosti je Slowlandia malý podnik s rodinnou atmosférou, ktorý zamestnáva desať pracovníkov. „Všetko sú to ľudia na trvalý pracovný pomer, študenti ani spolupráca s agentúrami sa nám neosvedčili, popálili sme sa na tom,“ hovorí Michal Repík, zakladateľ Slowlandie. „Potrebovali sme spoľahlivých a odhodlaných ľudí a tí sú ochotní pracovať len na TPP.“ Prevádzka, ktorú si zriadil v bývalej strojárskej dielni, dnes zaberá plochu okolo 300 štvorcových metrov. „Momentálne chystáme sťahovanie do areálu s dvadsaťnásobne väčšou rozlohou,“ prezrádza.
Čokoládovňa Lyra s tridsiatimi zamestnancami a niekoľkými brigádnikmi je väčší, no stále malý výrobca. Počas jesennej sezóny najíma ešte ďalších zhruba tridsať brigádnikov. Dominantný segment Lyry tvoria hlavne prémiové čokolády, nátierkový sortiment predstavuje zhruba desať percent z vyrobeného množstva produktov.
Napriek tomu za minulý rok predala približne 70-tisíc kusov sladkých nátierok. Celkové tržby čokoládovne za rok sú 2,4 milióna eur. „Z celkového predaja orieškovo-čokoládových nátierok na Slovensku tvorí Nutella a privátne mainstreamové značky vyše 90 percent, zvyšok si rozdeľujeme my, malí výrobcovia,“ odhaduje situáciu Karol Stýblo, majiteľ Lyry.
„Z celkového predaja orieškovo-čokoládových nátierok na Slovensku patrí malým výrobcom zhruba desať percent.“ Karol Stýblo, značka Lyra Zdroj: Maňo Štrauch
Štyrikrát drahšie, ale stále predajné
Orieškovo-kakaové nátierky od
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?