Femke Bolová je európska atlétka roka, nedávno sa jej podarilo prekonať vlastný svetový halový rekord na 400 metrov a historické maximum dosiahla aj na netradičnej 500-metrovej trati. V hlavnej disciplíne 400 metrov cez prekážky je druhá najrýchlejšia žena histórie. Na Instagrame má 330-tisíc sledovateľov. Jej krajanka Lieke Klaverová, takisto štvorstovkárka, je jasná národná dvojka, z vrcholových podujatí nosí medaily iba zo štafiet. Napriek tomu jej instagramový odber dalo až 750-tisíc ľudí.
Obe však môžu pozornosť na sociálnych sieťach závidieť Nemke Alici Schmidtovej, ktorá je v medzinárodnom porovnávaní rovnakej disciplíny až na 78. mieste, no sleduje ju až päť miliónov ľudí. Výrazne jej pomohlo, keď ju v roku 2017 americký blog Busted Cover označil za najkrajšiu športovkyňu sveta. Paradoxné je, že samotný šport by ju neuživil.
Behu sa môže venovať aj vďaka nálepke, ktorá jej priniesla obrovské publikum. Vo videu na sociálnej sieti uviedla, že kým je v reprezentačnej zostave, dostáva od organizácie, ktorá má na starosti podporu športu, 700 eur. „Som veľmi vďačná, že si zarábam na sociálnych sieťach, takže nemusím mať nič bokom,“ dodala.
Úspech nestačí
Práve porovnanie trojice „štvrťkárok“ dobre ilustruje, že priama úmera medzi športovou úspešnosťou a marketingovým dosahom na sociálnych sieťach automaticky neplatí. Dôležité je zaujať niečím navyše. Nedá sa presne povedať, aký typ obsahu funguje, zamýšľa sa Gabriel Tóth z agentúry New School Communications. „Vo všeobecnosti musí ísť o obsah, ktorý je nielen atraktívny, ale aj angažuje publikum. Dobrým príkladom sú príspevky zo zákulisia, pohľad na osobný život športovca a čokoľvek, čo fanúšikovia považujú za atraktívne,“ hovorí. Dôležité je podľa neho aj „pos-tovať“ pravidelne a systematicky.
Slovenskému rebríčku športových influencerov dominuje Peter Sagan s 1,9 milióna odberateľov. Známy šoumen z Tour de France vie, ako zaujať publikum. Istým prekvapením môže byť druhé miesto, ktoré s 1,8 milióna ľudí patrí fitneske Lucii Mikušovej. „Veľmi rada fotím a tvorím. Najväčšiu radosť mi robí, ak niekoho motivujem cvičiť. Niekedy mi ľudia píšu, nech pridávam viac svoj jedálniček a recepty, čo ma naozaj veľmi teší. No a pre športovca, ktorý to so športom myslí naozaj vážne, je to výborná platforma na zviditeľnenie sa,“ vysvetlila pred časom tajomstvo svojho úspechu pre olympic.sk mladá športovkyňa.
V prvej desiatke sú aj futbalisti Martin Škrtel, Marek Hamšík či Milan Škriniar s vyše 800-tisíc odberateľmi. Je tam aj bývalá tenistka Dominika Cibulková, toho času už iba celebrita, a zápasník Attila Végh. Necelých 300-tisíc odberateľov majú Petra Vlhová, Juraj Slafkovský, Zdeno Chára, ale aj MMA zápasník Gábor Boráros.
Mnohí však svoj ekonomický potenciál na sociálnych sieťach dostatočne nevyužívajú a prichádzajú tak o dodatočné peniaze zo spoluprác a od sponzorov, zamýšľa sa G. Tóth. A dodáva, že najmä v kolektívnych športoch „hrá marketingový potenciál športovca, teda aj výtlak na sociálnych sieťach, úlohu pri podpise zmluvy a určení jej výšky, teda športovci potenciálne prichádzajú aj o príjmy“.
Pozitívnym príkladom môže byť futbalista Christiano Ronaldo s ročným príjmom takmer dvesto miliónov dolárov. Keďže hrá v Saudskej Arábii, kde o platoch hráčov nerozhoduje len trhový potenciál, ale aj rozšafnosť šejkov, je zrejmé, že k vysokej sume sa dostal nielen šikovnými nohami, ale aj čarom osobného PR. Na Instagrame ho sleduje vyše šesťsto miliónov ľudí a to mu podľa portálu MetriCool prináša za partnerstvá ďalšie príjmy takmer 48 miliónov.
(Ne)využitý potenciál
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?