Lockdowny striedavo zatvárajú ľudí do ich domovov. Zároveň im otvárajú dvere do svojho vnútra. Majú viac času premýšľať, venovať sa sebe a svojim blízkym, rodine, a, samozrejme aj v čase pandémie realizovateľným a dostupným koníčkom, ku ktorým nepochybne patrí čítanie kníh.
Tomáš Baťa si vždy dával vysoké ciele, no bohatstvo a zisk preňho nikdy neboli hlavným cieľom
Podiel predaných kníh vo vyspelých štátoch stúpa, v Spojenom kráľovstve zaznamenali enormný nárast paperbackov, za rok 2020 sa ich podľa britskej spravodajskej stanice BBC predalo vyše dvesto miliónov kusov. Ešte výraznejší vzostup predajnosti nastal v Spojených štátoch, kde bol s vyše 750 miliónmi najvyšší od najúspešnejšieho roka 2009.
Dva roky s covidom
Ani na Slovensku sa vydavatelia nemôžu sťažovať na nezáujem zákazníkov. Dva roky pre nich neboli ľahké, no zároveň ich veľa naučili: viac využívať tvorivý potenciál zamestnancov, byť efektívnejšími, kreatívnejšími, flexibilnejšími.
„Na rozdiel od času pred pandémiou sme museli bojovať s problémami, ktoré sme dovtedy nepoznali. Nepoznali sme lock-down, zatvorené kníhkupectvá, respirátory a rúška,“ hovorí pre TREND výkonná riaditeľa vydavateľstva Ikar Valéria Malíková. „Roky 2020 a 2021 boli v mnohom podobné, no v tomto roku sme už s pandémiou mali viac skúseností. Posledné dva roky boli pre nás výzvou, ako zvládnuť vydávanie a predaj v režime prevažujúceho -home officeu, ako upraviť edičný plán či marketing,“ dodáva.
Psychológia peňazí. Prečo poučky v realite neplatia
Pre Slovart je podľa slov jeho riaditeľa Juraja Hegera rok 2021 náročný, ale úspešný. „Hlavnou výzvou stále zostáva podpora kamenných kníhkupectiev, ktoré vždy zohrávali a podľa skúseností zo sveta aj budú zohrávať nezastupiteľnú úlohu pri objavovaní spisovateľov a výchove nových generácií čitateľov,“ vysvetľuje riaditeľ.
Lucia Mládeková z vydavateľstva Tatran zasa hovorí, že rozdiel oproti minulým rokom je to, že si nemôžu dovoliť vydať knihy, o ktorých dopredu vedia, že ich musia finančne dotovať. „Sú to tituly, ktoré majú hlbokú literárnu hodnotu, no sú určené veľmi úzkemu okruhu čitateľov.“ Na druhej strane L. Mládeková vníma tento rok ako ten, ktorý posunul tím vydavateľstva dopredu v mnohých veciach. „Sme ako tím pružnejší, odolnejší a celkovo sa rok 2021 nesie v znamení neustálej adaptácie.“
„Na začiatku roka to nevyzeralo dobre, celá krajina bola v lockdowne a mali sme mesiace s citeľným prepadom tržieb,“ zamýšľa sa Mário Gešvantner z vydavateľstva Albatros Media. „Po jeho skončení sa však situácia znormalizovala a v nasledujúcich mesiacoch sme stratu dohnali,“ dodáva. Jesenný výpadok materiálu na výrobu kníh – papiera, lepenky a lepidiel, prinútil vydavateľstvo presúvať či odložiť niektoré tituly. „S nedostatkom materiálu bolo spojené jeho zdražovanie. Je zrejmé, že knihy budú drahšie,“ ozrejmuje odborník.
Čítanie oslobodzuje. Knihy hovoria, aj keď sú všetci ticho
Vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ pozorujú podľa komunikačnej manažérky Márie Leškovej rozdiel oproti minulému roku a roku pred pandémiou v desaťpercentnom náraste predaných e-kníh. „Hlavu v smútku však majú vydavateľstvá pre nedostatok papiera, ktorý sa začal prejavovať tento rok začiatkom jesene. Viaceré tituly vyšli aj so štvortýždňovým omeškaním, niektoré sme boli nútení presunúť na budúci rok,“ upozorňuje M. Lešková. Najdôležitejšie knihy určené na predvianočný trh však napokon budú všetky na pultoch kníhkupectiev a v ponuke internetových obchodov.
Spoluzakladatelia vydavateľstva Absynt Juraj Koudela a Filip Ostrowski považujú prvých desať mesiacov roka 2021 za dobré obdobie. „Otvorené kníhkupectvá nám umožnili vydať viac titulov než v roku 2020, v novembri vyšla naša 150. kniha,“ hovoria. „Fungujeme na trhu siedmy rok a počet našich čitateľov sa organicky zvyšuje,“ tešia sa. Nových čitateľov nachádzajú i vďaka čoraz pestrejším témam, novým žánrom a edíciám. „Tento rok bol pre nás dôležitý aj z hľadiska rozvoja našej organizácie, posilnili sme sa zvnútra, snažíme sa veci stále viac zlepšovať.“
Zatvorené kníhkupectvá podľa všetkých oslovených vydavateľov posunuli čitateľov k nákupu cez e-shopy, hoci pri uvoľnení opatrení sa ľudia radi vracali do kamenných predajní. Aj podľa V. Malíkovej došlo k výraznému posunu predaja v prospech internetu.
„Prejavilo sa to v našom vlastnom e-shope Bux.sk aj u odberateľov.“ M. Gešvantner konštatuje, že počas lockdownu predaj v e-shopoch stúpal, neskôr však opäť hrali prím kamenné predajne. „A to je fajn, na Slovensku je množstvo agilných kníhkupcov a tí si to zaslúžia,“ hovorí. „Nemalé percento čitateľov preferuje bezpečnosť online nákupov,“ tvrdí L. Mládeková z Tatrana.
Favoriti roka
„Medzi najobľúbenejšie tituly v roku 2021 patrili väčšinou diela našich osvedčených autorov – Táne Keleovej-Vasilkovej, Jozefa Kariku, Jozefa Banáša, Arpáda Soltésza, Andrey Coddington, knihy pre deti od Ivony Ďuričovej, Viery Drškovej a ďalších. Zo zahraničných napríklad knihy Joa Nesboa, Larsa Keplera, výborne sa predávala kniha Malé ženy Louisy May Alcottovej a iné,“ vyratúva úspešné knihy V. Malíková z Ikaru.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?