Skupina vedená priemyselníkom Štefanom Rosinom oznámila, že menšinový podiel vo svojej kľúčovej dcére na výrobu dielcov karosérií pre automobilky predáva portugalskej skupine Sodecia. Významom ide o podobný posun, ako keď rodina Rosinovcov pred dekádou odpredala svoj gumárenský biznis a rozhodla sa preorientovať na dodávky pre automobilový priemysel. Kým vtedajšia transakcia bola v rukách súčasného prezidenta skupiny, aktuálny obchod s Portugalcami riadil ako šéf oddelenia pre fúzie a akvizície jeho syn a bývalý profesionálny motoristický jazdec Štefan Rosina mladší. Ten prišiel do skupiny pred viac ako dvoma rokmi z pozície poradcu v konzultačnej spoločnosti a na starosť dostal hneď celú transakciu so Sodeciou. Podľa jeho slov išlo o náročné dva roky, počas ktorých cítil veľkú zodpovednosť, a to aj vzhľadom na svoje meno.

Kedy prišla myšlienka nájsť partnera pre automotive vetvu Matadoru?

Prišla potom, ako Jaguar Land Rover oznámil príchod na Slovensko. Dostali sme niekoľko ponúk najmä od britských spoločností s cieľom vytvoriť spoločný podnik. Počas ich analýzy sme si povedali, že ak vstúpiť do spoločného podniku, tak sa k tomu postavíme profesionálne, urobíme celosvetový prieskum trhu a potom sa rozhodneme ako ďalej.

Ako dlho trval celý proces od oslovenia po uzavretie transakcie?

Asi dva roky. Začínali sme od piky. Museli sme vytendrovať poradcov, vytvoriť transakčné dokumenty – počnúc teaserom, informačným memorandom až po návrh kúpnej zmluvy. Precestovali sme Áziu, Ameriku i Európu. Tým, že sme neboli pod tlakom, mohli sme aj párkrát odstúpiť od rokovacieho stola, čo transakciu natiahlo.

Toto bola vaša prvá transakcia?

Už predtým som uzavrel nejaké, ale táto bola prvá, ktorú som mal kompletne na starosti ja. Môj tím sa zúčastnil prakticky na všetkých stretnutiach, počnúc prehliadkou spoločností až po právne či ekonomické vyjednávania. Na kľúčových záverečných rokovaniach sme už boli spoločne s majiteľmi našej skupiny.

Bolo obdobie, keď ste si mysleli, že to celé nevyjde?

Celkovo to bolo náročné obdobie hlavne na psychiku. Ja som už predtým pôsobil v jednej poradenskej firme, ale táto transakcia bola doposiaľ najväčšia, navyše medzi prvými, odkedy som v Matadore. Chcel som to dotiahnuť do úspešného konca. Tie kritické momenty boli práve vtedy, keď sa odchádzalo od stola.

Koľko ľudí zo strany Matadoru sa na transakcii podieľalo?

Na projekte sme pracovali spoločne s kolegom Karolom Balcom. Náš tím nebol práve najväčší. Mali sme však skvelú podporu od manažmentu našej automotive vetvy či už od ekonomického, obchodného alebo technického úseku. V neposlednom rade sme využívali aj služby poradenských spoločností, spolu to mohlo byť do 20 ľudí.

Kľúčové boli synergie

Bol záujem o kúpu podielu v Matador Automotive Vráble veľký?

Bol, ale my sme si dali aj dosť záležať, aby sme oslovili veľkú časť trhu. V tom nám pomohol hlavný poradca spoločnosť Lincoln International, vďaka ktorému sa informácia dostala na tie správne miesta. Navyše sme išli ešte aj na roadshow, kde sme hneď v úvodnej fáze stretli viacero firiem.

Mali ste favoritov?

Samozrejme. Určite nás potešilo, keď sa medzi záujemcami objavili aj veľké mená v automotive, čo však neznamená, že by sme pri nich privreli jedno oko. Na druhej strane sme boli oslovení napríklad ázijským záujemcom, ktorý vyrába alkohol, avšak práve preto, že sme si v prípadnom spojení nevedeli predstaviť zhodnú cestu pri hľadaní synergií, sme v rokovaniach nepokračovali.

Ako ste selektovali záujemcov v jednotlivých fázach obchodu?

Je viac indikátorov. My sme išli podľa ponuky, ako aj strategických parametrov, čiže kde majú závody, odkiaľ pochádzajú, koľko majú zamestnancov, kto sú ich zákazníci. Keďže Matador Automotive Vráble má ako kľúčového klienta skupinu Volkswagen, aj to bolo pre nás dôležité.

Museli ste ako kľúčový dodávateľ získať súhlas od automobiliek?

Museli sme osloviť všetkých našich zákazníkov a dostať od nich súhlas, že je v poriadku, ak podiel kúpi Sodecia. Automobilky neschvaľujú konkrétneho kupujúceho, ale môžu vám v prípade straty majority alebo predaja podielu vziať biznis. Závisí od toho, ako máte nastavenú zmluvu. Niektorí si to do nej zakomponujú, iní nie.

Museli sme dostať súhlas od zákazníkov, že je v poriadku, ak podiel kúpi Sodecia

Kedy ste automobilky oslovili?

My sme sa snažili byť proaktívni. Predtým, ako sme vybrali firmy, ktoré išli do due diligence, sme to automobilkám oznámili. Nepovedali sme im, kto konkrétne, ale chceli sme, aby vedeli, v akej fáze sa aktuálne nachádzame. Aj sme sa ich opýtali, či potrebujú viac informácií. Niektoré povedali, že nie, ale požadovali, aby sme za nimi prišli potom, ako dostaneme záväznú ponuku. Skupina Sodecia spolupracuje s Volkswagenom, mali sme teda spoločný kontakt, ktorý sme pred podpisom zmluvy spolu navštívili.