S informáciami opatrne
Ako sa pri predaji ochrániť pred možnou priemyselnou špionážou?
Základ je limitovať prístup k informáciám, najmä v procese due diligence. V data roome nemal k niektorým sekciám pomaly nikto prístup, bol obmedzený počet vybraných poradcov protistrany. Museli sme byť opatrní kvôli právnym požiadavkám, ale boli sme si vedomí aj toho, že ide o citlivé informácie našich zákazníkov a dodávateľov. Dnes môžem povedať, že sme spravili dobre, pretože som presvedčený, že niektorí záujemcovia mohli proces due diligence využiť aj ako priemyselnú špionáž.
Ako ste sa dostali k skupine Sodecia?
Boli od začiatku v procese. Vďaka otcovým kontaktom sme vedeli, že existujú.
Čo rozhodlo nakoniec v ich prospech?
Hoci sme sa rozhodovali podľa desiatok indikátorov, medzi hlavné patrili synergické efekty. Slúžia ako dobrý základ spoločného podniku, ktorého cieľom je ešte výraznejšie posilniť pozíciu na trhu s perspektívou rastu. Sodecia ako partner tieto parametre jednoznačne napĺňa aj vzhľadom na to, že má celosvetovo desiatky fabrík zamerané práve na lisovanie a zváranie dielcov v oblasti automotive. Taktiež je podobná Matadoru tým, že je to rodinný podnik.
V automotive vetve ste predali menšinu. Bolo to tak nastavené od začiatku?
Globalizácia je nezastaviteľná, trhy sa konsolidujú a našou ambíciou bolo posilniť pozíciu na trhu s globálnym strategickým hráčom prítomným po celom svete, ako aj využitie vzájomných synergií. My automotive biznisu veríme, sme preto aktívnym akcionárom. Naším záujmom, ako i záujmom Sodecie nebolo predať, respektíve kúpiť stopercentný podiel.
Môžu sa podiely v budúcnosti zmeniť?
Sú otvorené všetky varianty. Závisí to od toho, ako budeme schopní nájsť synergie. Teraz musíme to, čo na papieri vyzerá ideálne, pretaviť do reality. Všetko chce čas. Je to aj o stretnutí rôznych kultúr, každá firma má svoj štýl riadenia. Ľudia si musia zvyknúť. Sme dva mesiace od podpisu, bude trvať ešte nejaký čas, kým to sadne.
Je v pláne predaj podielov aj v iných divíziách Matador Group?
Nie, v pláne to určite nie je. Aj keď sú podľa môjho názoru podmienky zamestnávateľov z roka na rok náročnejšie, stále chceme byť domáca priemyselná skupina, ktorá sa pozerá po zaujímavých investičných príležitostiach, najmä zo svojho odboru.
Ako vy osobne vnímate význam tohto obchodu pre budúcnosť Matadoru?
Je to významný míľnik pre celú skupinu, ktorý ju posúva na medzinárodnú úroveň ešte viac ako doteraz. Nerád by som však hodnotil transakciu ako uzavretú. To budem môcť povedať, až keď sa všetko utrasie. Bol by som rád, keby sme už reálne vnímali vzájomné synergie. Aby sa to prejavilo v ešte väčšej spokojnosti klientov, aby mali ľudia pred sebou nové výzvy, keďže už sú súčasťou medzinárodnej skupiny, ako aj vo finančných výsledkoch Matadoru a Sodecie.
Firmám klopú na dvere
Čomu sa venujete aktuálne?
Pozeráme sa na tri veci. Chodia nám však na dennej báze rôzne investičné ponuky. Matador je vnímaný ako zaujímavý strategický investor, keďže okrem finančnej stability má aj reálne know-how z automotive priemyslu.
Niektorí záujemcovia mohli proces due diligence využiť aj ako priemyselnú špionáž
Napriek tomu nerobíte veľa transakcií.
Na oddelení M&A som už tri roky a máme za sebou aj iné transakcie. Napríklad dve nedopadli v náš prospech, takisto sme sa pozerali aj po start-upoch. Ešte sme však nepovedali posledné slovo.
Ako si vyberáte investičné príležitosti?
Každú si pozrieme a triedime. Ak spĺňa naše biznisové, finančné a strategické podmienky, ideme do detailu. Záleží nám aj na informáciách od našich ľudí, ktorí poznajú prostredie a neraz nám dali dobrý tip. Ak prejde prvotným sitom, robíme detailnejšiu prezentáciu pre predstavenstvo spolu s indikatívnym ocenením, a keď ju schváli, tak spoločnosť oslovíme. Stalo sa aj to, že sme zaklopali na dvere firmy, aby sme sa predstavili. Vyhľadávame aj aktívne. Je to však náročné. Veľa firiem predať nechce alebo s tým nemá skúsenosti, čo predlžuje rokovania.
Máte voľnú ruku pri rokovaniach?
Pokiaľ investičná príležitosť prejde cez náš prvotný nástrel, predstavujeme jej detaily predstavenstvu a akcionárom, prichádzame aj s návrhmi ako ďalej. Na transakciách potom pracujeme v spoločných intenciách.
Stalo sa, že ste videli dobrú príležitosť na transakciu, no nezhodli ste sa s predstavenstvom?
Sú rôzne pohľady, vymieňame si názory, no nikdy nenastala situácia, kde by sme sa dostali do zásadnejšieho sporu. Na konci dňa sú tu majitelia spoločnosti a majú právo veta. Niekto musí mať konečné slovo.
S ponukou prišiel otec
Pozíciu v rámci M&A ste si v Matadore vybrali cielene?
Bola to súhra náhod. Pracoval som vo firme, ktorej hlavnou činnosťou sú fúzie a akvizície, a otec prišiel za mnou, že by mal záujem vybudovať tento útvar aj v Matadore. Keď som nastúpil, musel som vytvoriť smernice, navrhnúť postupy. Aj predtým sa, samozrejme, vyhodnocovali rôzne príležitosti. Nebol tu však formálne útvar, ktorý by to zastrešoval. Vznikol až mojím príchodom. V holdingu ako Matador, kam vám chodia ponuky, je to nevyhnutné.
Vy sám ste o návrate do Matadoru neuvažovali?
Otec prišiel s návrhom, ja som sa mu potešil. Nemusel ma presviedčať. Ja som však chcel vyskúšať niečo aj na vlastnú päsť. Nielen fungovať v rodinnom biznise. Bol som spokojný aj v predošlej práci, ale rovnako som spokojný aj tu. Človek získava obrovské skúsenosti a má väčší dosah na podnikanie skupiny. O to väčšia je aj zodpovednosť.
Prečo ste chceli ísť do rodinného podniku?
Bolo to viac o pocitoch ako o nejakom racionálnom rozhodnutí. Tým, že som pracoval aj inde, vyskúšal som si byť nezávislým. Keď som dostal ponuku vrátiť sa, tak som ju neodmietol.
Neláka vás návrat do motošportu?
Profesionálnu kariéru som ukončil pred štyrmi rokmi. Je mi ľúto za touto etapou života, ale medzinárodná úroveň bola ťažká. Ak to chcete robiť na profesionálnej úrovni, musíte sa tomu naplno venovať. V roku 2013 som vedel, že už sa to nebude dať zladiť. Cez víkend odjazdíte preteky, prídete domov, robíte testy, potom idete na ďalšie preteky a to je dvadsať- aj tridsaťkrát do roka. Stále však aktívne jazdím. Nedávno som sa zúčastnil na rely Dobšinská zima, dokonca sme ju v absolútnom poradí vyhrali.
Čo vám táto skúsenosť dala?
Veľa. Súťaživosť, disciplínu, zodpovednosť. Jazdenie je aj o príprave, ako načasovať prejazd zákruty, nájsť ideálnu stopu, komunikácii s tímom, s mechanikmi. Je to podobné ako terajšia práca, keď pracujem v tíme a máme jasný cieľ. Nechceme ľudí sklamať. Veľa ľudí motošport vníma len ako jazdenie. V skutočnosti to má svoje zákonitosti. Máte okolo seba pätnásť súperov, musíte zvoliť správnu stopu, nastaviť auto, tlak v pneumatikách, aerodynamiku, svetlú výšku atď. Jazdenie na okruhu je to posledné. Je to podobné s biznisovým životom, aj keď ja som v ňom ešte len začiatočník.
Môže účasť v motošporte nejako pomôcť biznisu?
Je to dobrá platforma na stretnutie ľudí, najmä z oblasti vývoja, ktorému sa tiež venujeme. Ale biznis na tom nestojí. Vie to však priniesť kontakty. Vo svetovom motošporte sa pohybujú pre nás zaujímaví ľudia.
Štefan Rosina ml. (30)
Vyštudoval medzinárodný manažment na Oxford Brookes University aj Ekonomickú univerzitu v Bratislave. V skupine Matador riadi oddelenie fúzií a akvizícií, predtým zastával pozíciu poradcu v konzultačnej spoločnosti MiddleCap. Za sebou má aj úspešnú kariéru profesionálneho automobilového jazdca, keď sa mu ako jedinému Slovákovi podarilo stáť na pódiu oficiálnych majstrovstiev sveta FIA GT1.
Partneri projektu