Presne k takým patrí aj testovaná dvojica prémiových kúskov od Sony a Bang & Olufsen. WH-1000X M2 a Beoplay H9 sú totiž bezdrôtové, dotykovo ovládané, majú vlastnú mobilnú aplikáciu, čip a mikrofóny, ktoré sa starajú o negovanie okolitého hluku. Preto si za ne ich tvorcovia pýtajú pomerne mastné sumy. Ktoré z nich si teda vybrať? Alebo stoja vôbec za tie takmer štyri stovky?
Japonský šampión na druhý pokus
Minulý roky Sony milo prekvapila modelom MDR-1000X. Neboli to jej prvé bezdrôtové slúchadlá a ani prvé s funkciou aktívneho potlačenia hluku. Ale tento model oboje skombinoval veľmi slušne, navyše sa pridala výborná kvalita zvuku a zaujímavý dizajn. Stali sa hitom a prvým naozajstným konkurentom dovtedajšieho neoficiálneho kráľa slúchadiel s funkciou ANC od Bose.
Aj preto sa tiež stali víťazom veľkého testu bezdrôtových slúchadiel s aktívnym potlačením okolitého hluku, ktorý ste si mohli prečítať v TRENDE 18/2017.
Na septembrovom veľtrhu IFA v Berlíne sa japonská firma pochválila nástupcom, ktorý je pre bežné oko takmer bez zmien. Ale opak je pravda. Najprv si je dobré dať pozor na pomenovanie, lebo tá tisícka môže miasť. Druhá generácia už má prefix WH, ale jednoduchšie je si všimnúť prídavok M2. Teda Mark 2 – druhá generácia.
Zdroj: SONY
Celkový dizajn ostal rovnaký, aj keď pár drobností je iných. Povrch mušlí už nie je pokrytý koženkou, ale plastom, ktorý sa povrchom na koženku podobá. Zmizlo jedno ovládacie tlačidlo, zapínanie funkcie ANC aj prepínanie jeho režimov sa zlúčili do jedného. A podľa všetkého Sony zlepšila pevnosť náhlavného mosta.
Bez hluku
Stručná história a fungovanie ANC
Aktívne potlačenie hluku alebo Active noise control či Active noise cancellation (ANC) je systém založený na pochopení šírenia zvuku. Ten, zjednodušene povedané, tvoria tlakové vlny, ktoré majú istú frekvenciu. ANC systém mikrofónom zachytáva a analyzuje zvuk a vytvára zvukové vlny s rovnakou amplitúdou, ale presne opačnou fázou. Niečo ako zrátanie -1 a +1. Zvukové vlny sa tak eliminujú a nastáva relatívne ticho.
Prvý patent na tento systém pochádza už z roku 1936 a prvé komerčné slúchadlá s touto technológiou v roku 1989 uviedla značka Bose. Boli vyvinuté z prototypu, ktoré osem rokov predtým Amar Bose, zakladateľ firmy, zostrojil v túžbe počúvať hudbu počas letu jeho hlučného súkromného lietadla.
Konkurenti nespia
V danej kvalitatívnej a cenovej kategórii nie sú tieto slúchadlá od Sony a Bang & Olufsen jedinými modelmi. Prvým je Sennheiser PXC 550 za približne 380 eur s pohodlnou konštrukciou. Druhým zasa Bose QuietComfort 35, ktoré už sa do obchodov nedávno dostali v druhej generácii a stoja tiež 380 eur. Oproti predchodcovi sú vybavené jedným tlačidlom navyše, ktoré aktivuje vstavaného virtuálneho asistenta Google Assistant. Alebo tiež čerstvé Bowers & Wilkins PX za štyri stovky s nezameniteľným dizajnom a už USB-C konektorom, ktoré majú podľa mnohých najlepší zvuk medzi ANC bezdrôtovými slúchadlami. Aj tieto novinky sa budeme snažiť získať na otestovanie.
Zdroj: Bowers&Wilkins
Majitelia prvej generácie sa sťažovali, že plastová časť v mnohých prípadoch po pár mesiacoch alebo dokonca len týždňoch praskla. Pri našom teste sme sa s týmto neduhom však nestretli, no 1000X M2 vyzerajú ešte pevnejšie. Po dvoch mesiacoch od začiatku predaja sa kritika na krehkú konštrukciu neobjavila ani pri komentároch majiteľov. Azda to tak aj vydrží. Stále však platí, že na takmer 400-eurové slúchadlá si je dobré dávať trochu viac pozor. V balení je preto aj elegantné cestovné puzdro.
Slúchadlá majú tiež rovnakú konštrukciu sklápania ako prvá generácia, rovnakú hmotnosť 275 gramov a tiež dotykové ovládacie prvky na pravej mušli. Tým sme sa dostali k jednému z veľmi mála nedostatkov týchto slúchadiel. Tak ako pri prvej generácii aj tu stačí prstom prejsť horizontálne na posunutie skladby a vertikálne na zmenu hlasitosti. To fungovalo spoľahlivo a aj naďalej funguje. Ale pozastavenie piesne alebo prijatie hovoru sa robí dvojitým kliknutím na stred mušle. Ide o minimalistický dizajn, takže je to rovná plocha bez akéhokoľvek hmatového prvku. Možno sme sa nevedeli trafiť presne uprostred alebo sme klikali prirýchlo či príliš pomaly. Ale táto funkcia sa jednoducho ani po viacerých dňoch používania nedala označiť za intuitívnu.