Povedali by ste šéfovi, aby vás „nezavaľoval sračkami“? Takúto extrémnu spätnú väzbu dal spolumajiteľovi Googlu Larrymu Pageovi na jednej z porád vedenia manažér Matt Cuttler, ktorý mal na starosti boj proti spamu. Stalo sa to po tom, ako L. Page ostentatívne presadzoval svoj návrh riešenia, s ktorým jeho podriadený nesúhlasil, pretože by mu spôsobil zbytočnú robotu navyše, pre ktorú by nestíhal ostatnú prácu.
Túto situáciu, ako aj mnohé ďalšie zo zákulisia veľkých technologických gigantov, zmieňuje vo svojej knihe Radikálna otvorenosť Kim Scottová, ktorá v Silicon Valley dlhé roky pôsobila na vysokých pozíciách v známych technologických firmách aj ako koučka. V Googli bola dokonca podriadenou Sheryl Sandbergovej, terajšej prevádzkovej riaditeľky Facebooku, s ktorou predtým chodila na vysokú školu.
Ako si zruinovať firmu
Najlepšia motivácia je ponižovanie, mohla by znieť mantra nejedného manažéra. Presne takéhoto šéfa mala kedysi aj K. Scottová, čo bol dôvod, aby opustila jedno zo svojich prvých zamestnaní a založila si vlastnú firmu. Ako protiváhu svojej dovtedajšej skúsenosti v nej chcela vytvoriť prostredie, v ktorom by zamestnanci mali svoju prácu aj jeden druhého navzájom radi.
Urobila však zásadnú chybu. Keď-že všetci vo firme boli k sebe až prehnane milí, ohľaduplní a priateľskí, na tých slabších nedokázala Kim zatlačiť a povedať im, že ich práca za veľa nestojí. Namiesto toho ich vždy aspoň ako-tak pochválila a povedala im, že im ich prácu pomôže zlepšiť či dokončiť. Pre prílišnú dobrotu, ktorá znemožňuje hovoriť radikálnu pravdu, K. Scottová neskôr vymyslela termín zhubná empatia.
Odmietnutia berieme fatálne. Mali by sme prestať hľadať chyby a vinníkov, hovorí psychologička
Urobiť prácu namiesto neschopného kolegu býva takmer vždy rýchlejšie, než mu vysvetliť, ako by to mohol lepšie urobiť sám, skontrolovať ho a výsledok prípadne upraviť. Svojimi slovami chvály kolegu len doplietla, takže ten začal svoj podpriemerný výkon považovať za prijateľný a pokračoval v ňom.
Ostatní členovia tímu tomu nerozumeli, ale keďže mali svojho kolegu radi, začali mu pomáhať a dorábať prácu za neho, čím výrazne klesol ich výkon na vlastných úlohách. Zhubná empatia, ktorú definuje absencia konfrontácie, ale osobný záujem o človeka, sa stala klincom do rakvy firmy Juice Software. Hoci K. Scottová svojho nevýkonného kolegu prepustila, svoju firmu zachrániť nedokázala.
Záujem a konfrontácia
To, kde urobila chybu, sa dozvedela až o čosi neskôr, keď po absolvovaní 27 pohovorov v Googli konečne dostala svoj prvý stočlenný tím zodpovedný za predaj služieb AdSense. Na poradách v Googli K. Scottová zažila, čo znamená dovoliť si kritizovať autoritu. Svojich zamestnancov spoluzakladateľ firmy Larry Page dokonca sám na to vyzýval. Aj preto manažérovi Mattovi Cuttlerovi jeho správanie a replika o „zavaľovaní sračkami“ u vysokého šéfa prešli.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?