Minulý víkend sa konal BlizzCon, tradičné stretnutie fanúšikov a tímu vývojárskeho štúdia Blizzard, ktorý tvorí bestsellery ako World of Warcraft, StarCraft či Diablo. Súčasťou BlizzConu je úvodná prednáška, ktorá prináša aktualizácie pre pripravované tituly a spravidla na nej padajú zásadné oznámenia.

Tento rok boli očakávané: štart predaja Diablo III (neprišiel, hovorí sa o príchode až začiatkom roka 2012), novinky o druhej časti Starcraft II (bolo ich len zopár a medzi nimi nebol ani približný termín jej uvedenia) a nový datadisk pre World of Warcraft: The Mists of Pandara.

Štvrtý datadisk pre multiplayerový kult prináša nový kontinent v duchu čínskej architektúry, obývaný pandami, ktorú sú hlavnými hernými postavičkami (ako členovia Aliancie alebo Hordy). Celkovo hra získa možnosť postupu postáv na level 90, nové povolanie (mních), zmeny hrateľnosti či vývojových stromov.

Hrajte Warcraft, dostanete Diablo III

Je zaujímavé čítať prvé reakcie hráčov. Niektorí sú z ázijského zamerania a pánd nemilo prekvapení, iní vidia v novinkách solídny potenciál. Príchod hry je neznámy. Bude to druhý kvartál 2012, ako napovedali uniknuté materiály Blizzardu, alebo tradične štvrtý kvartál 2012 podľa vzoru minulých datadiskov?

Pre verných: Diablo III zdarma

Hoci je štvrtý datadisk veľkou novinkou BlizzConu, ešte väčšiu pozornosť púta takzvaný Annual Pass pre World of Warcraft (WoW). Majitelia konta, zaregistrovaní pred 18. októbrom 2011, sa môžu prihlásiť o ročné predplatné a získať viaceré bonusy: vstup do betaverzie ďalšieho datadisku, nového mountu v rámci nového patchu 4.3 a - čo je úplne nečakané - možnosť stiahnuť digitálnu verziu Diabla III na budúci rok bez ďalších poplatkov.

Inými slovami, kto je World of Warcraft hrať a najmä ochotní zaň platiť ďalších 12 mesiacov, získa Diablo III zadarmo. Je to zvláštny krok, pretože Blizzard si musel veľmi dobre spočítať, koľko ho táto akcia môže na konci dňa vyjsť.

Diablo III je celkom štedrý dar. Podmienky pre Annual Pass spĺňajú prakticky všetci hráči, čo WoW hrali pred 18. októbrom (aj tí, čo majú momentálne neaktívne kontá). Blizzard zrejme ráta, že Diablo III si budú kupovať aj iní hráči: tí, čo sa na WoW nikdy neodhodlali alebo tí, čo už z neho vypadli a tento bonus im nestojí za ďalších 12 mesiacov platieb.

Na prvý pohľad to vyzerá, že Blizzard obetoval launch novej hry a jej výnosy. Za prvý deň predal milión kópií Starcraftu II (za celý prvý mesiac solídne tri milióny) a pri Diablo III môže čakať minimálne podobné čísla. Časť z nich teraz firma realokovala v prospech iného zdroja výnosu.

No táto stratégia môže dávať zmysel. Po prvé, WoW a Diablo III sú čiastočne odlišné hry, takže môžu osloviť odlišných hráčov. Na druhej strane, hráči WoW zatiaľ nepresvedčení o kvalite inej série majú motiváciu, prečo hrať ďalej – získajú novú hru výrobcu a tá sa môže čiastočne podobať na ich obľúbenú, o čom nasvedčujú posledné kroky o zbližovaní štýlov hrateľnosti.

Navyše, Diablo III by nemalo ostať iba v podobe jediného titulu. Ku každému Diablu vydal Blizzard aspoň jeden datadisk a k trojke by mohli vyjsť dokonca dva. Je možné, že Blizzard pri niektorých hráčoch síce nezarobí na hlavnej hre, ale stále môže utŕžiť ďalšie výnosy pri jednom-dvoch dodatkoch, pokiaľ na ne neurobí podobnú akciu v budúcnosti.

Boj za výnosy

Nečakaný dar je tiež logickým vyústením situácie na poli MMORPG hier. Čoraz väčšie množstvo titulov ide do módu free-to-play a aj áčkové pokusy ako DC Universe Online po deviatich mesiacoch neodolali a namiesto pravidelných poplatkov budú pýtať sumy za vybrané predmety či kúsky obsahu. WoW je v tomto smere jeden z posledných mohykánov, ktorý sa drží starého platobného modelu.

WoW klesajú počty predplatiteľov: okolo vydania Cataclysm osciloval na hranici 12 miliónov, teraz ich je zhruba o jeden milión menej. Preto ich musí zaujať rozličnými spôsobmi. Bonus v podobe inej hry nie je márny nápad, pri 12-mesačnom predplatnom sa predlžuje hrateľnosť zhruba do budúcej jesene, ktorá je pravdepodobne maximálny termín pre štart ohláseného datadisku Mists of Pandara.

Blizzard získava čiastočne taktickú výhodu. A ak by aj medzi patchom 4.3 (mal byť vyjsť do Vianoc) a novým datadiskom nevydal žiadny výrazný nový obsah, hráčov má poistených na predplatnom. Niežeby mal Blizzard slabú podporu vydávania nového obsahu, ale toto nie je nepodstatná záruka.

No tým najdôležitejším dôvodom je retencia a ochrana existujúcej bázy. WoW zrejme už dorazil do fázy, kedy nových hráčov nezískava, a preto je potrebné zastaviť odlev existujúcich. Ten je citeľný, milión neaktívnych kont znamená pre Blizzard výnosy nižšie o osem percent. WoW ako platená hra dostala veľké množstvo alternatív – Lord of the Rings Online či Age of Conan sú veľké projekty so zaujímavými svetmi a solídnu časť obsahu možno absolvovať zadarmo.

Najväčším konkurentom je Star Wars: The Old Republic od Electronic Arts (EA), ktorý vyjde 20. decembra 2011 a je jasné, že Blizzard príchod veľkého projektu sleduje. Annual Passom chce hráčov udržať najbližších 12 mesiacov – a skomplikovať im prechod na novú hru.

Iste, zvedaví fanúšikovia Star Wars si The Old Republic určite vyskúšajú. Otázka je, či začnú platiť mesačné poplatky aj EA. Platiť dve MMO hry naraz je otázka 25 eur/30 dolárov mesačne - nehovoriac o tom, či hráči budú mať vôbec čas venovať sa obom hrám.

Samozrejme, Blizzard bude proti Star Wars bojovať aj novým obsahom pre hráčov, ktorí sa pre Annual Pass nerozhodnú. Na druhej strane, Annual Pass môže do hry vrátiť aj pár ďalších hráčov, ktorí si od WoW dali pol roka pauzu.

Foto na titulke - Blizzard