Štvrtina ľudí vo veku 18 až 34 rokov nikdy nedvíha telefón. Zvonenie telefónu ignorujú, odpovedajú prostredníctvom textových správ, alebo si vyhľadávajú neznáme telefónne čísla na internete, ukázal nedávny prieskum spoločnosti Upswitch, ktorého sa zúčastnilo 2 000 ľudí.
Podľa prieskumu 70 percent ľudí vo veku 18 až 34 rokov dáva prednosť textovým správam pred telefonátmi, zatiaľ čo pre staršie generácie je telefonovanie bežná vec. Mladí ľudia si nikdy nenavykli hovoriť po telefóne a príde im to zvláštne, pretože volanie pre nich nie je normou, povedala psychologička Elena Touroniová.
Nečakaný telefonát symbolizuje zlé správy
Preto v mladých ľuďoch zvonenie telefónu, alebo tiché rozsvietenie jeho obrazovky, keďže nikto mladší 35 rokov nemá zapnuté vyzváňanie, môže vyvolávať obavy z najhoršieho. Viac než polovica respondentov v prieskume Upswitch priznala, že nečakaný telefonát v ich očiach značí zlé správy.
Psychoterapeutka Eloise Skinnerová tvrdí, že úzkosť z telefonátov pramení z asociácie s niečím negatívnym, z pocitu zlej predtuchy alebo strachu.
„S tým, ako sú naše životy čoraz viac zaneprázdnené a pracovné povinnosti nepredvídateľné, máme menej času zavolať svojim kamarátom, aby sme sa porozprávali. Telefonické hovory sú tak stále viac vyhradené pre dôležité životné správy, ktoré môžu byť často komplikované a náročné,“ dodala.
Mladí udržiavajú kontakty v online svete
„To je presne ono,“ povedal 26-ročný Jack Longley a dodal, že neznáme čísla nikdy nedvíha, pretože na druhej strane sú buď podvodníci, alebo predajcovia cez telefón. „Je jednoduchšie hovory ignorovať, než sa pýtať, ktoré z nich sú legitímne,“ povedal Jack Longley.
To, že mladí ľudia netelefonujú, však neznamená, že nie sú v kontakte so svojimi priateľmi. „Naše skupinové chaty sú po celý deň plné banálnych správ, mémov, klebiet a v poslednom čase aj hlasových správ,“ napísala Yasmin Rufoová BBC. Mnoho konverzácií sa odohráva na sociálnych sieťach, obzvlášť na Instagrame a Snapchate, kde možno spolu s textom ľahko posielať obrázky alebo mémy.
Zatiaľ čo na odmietaní telefonátov sa mladé generácie zhodnú, hlasové správy ich rozdeľujú. V prieskume 37 percent osôb vo veku 18 až 34 rokov uviedlo, že hlasové správy sú ich obľúbeným spôsobom komunikácie. Pritom vo vekovej skupine 35 až 54 rokov dáva hlasovým odkazom prednosť pred volaním len jedno percento osôb.
Fóbia verzus pracovný život
Do akej miery však fóbia z telefonovania v osobnom živote môže začať ovplyvňovať pracovný život? Henry Nelson-Case je 31-ročný právnik a tvorca série videí „preťažených mileniálov“, s ktorými sa možno až bolestivo stotožniť. Scénky zobrazujú úzkosť z poslania firemného e-mailu, zdvorilé odmietnutie práce nadčas a samozrejme, jedna je o zamestnancovi, ktorý urobí čokoľvek, aby sa vyhol telefonátu. Nelson-Case sa vyjadril, že telefonovanie neznáša kvôli úzkosti spojenej s hovormi v reálnom čase, možným trápasom, nenájdeniu odpovede a tlaku na okamžitú reakciu.
„Telefonovanie je viac odhaľujúce a vyžaduje vyššiu mieru intimity, zatiaľ čo zasielanie správ umožňuje odstup a nadviazanie kontaktu bez pocitu zraniteľnosti,“ povedala psychologička Elena Touroniová.
Dunja Relicová, 27-ročná právnička, prehlásila, že sa v práci vyhýba telefonátom, pretože „môžu byť časovo náročné a zdržovať od plnenia úloh“. Eloise Skinnerová to popisuje ako pocit, že „toto mohlo byť e-mailom“.
Vytráca sa však s uprednostňovaním neverbálnej komunikácie a tendenciou pracovať z domu schopnosť spontánne a neformálne hovoriť s ostatnými? Ak bude súčasný trend pokračovať, je možné, že stratíme pocit blízkosti a kontaktu.
„Keď verbálne komunikujeme, cítime väčší súlad, či už pocitový, profesionálny alebo osobný. Takýto kontakt môže viesť k väčšiemu pocitu naplnenia, najmä na pracovisku,“ dodala Eloise Skinnerová.
Pred 25 rokmi sa ľudia bezpochyby bránili prechodu z faxu na e-mail, ale vďaka tejto zmene sa komunikácia stala oveľa efektívnejšou. Možno nastal čas uvedomiť si silu textu a rovnako ako sa ľudia zbavili faxu v 90. rokoch, môžu opustiť obávané telefonáty v roku 2024.