Jessica Chenová je odborníčka na komunikáciu a jej rukami už prešli mnohí inteligentní a talentovaní zamestnanci. Často sa stretla s tým, že boli aj napriek svojim zručnostiam frustrovaní. Šéfovia podľa nich prehliadali ich úsilie a iba zriedka ich odmenili povýšením či prestížnymi projektami. Komunikácia však nie je o asertivite, dominancii či agresivite, ale o tom, aby vás ľudia počúvali a pamätali si vaše slová.

Tu je päť fráz, ktoré vám podľa Chenovej môžu v tomto smere pomôcť:

Chápem, čo sa mi snažíš povedať

Ak chcete, aby si ľudia vaše nápady a postrehy vypočuli, musíte im preukázať rovnakú láskavosť. Neskáčte im do reči a trpezlivo počkajte, kým dorozprávajú. Keď budete na rade, začnite svoj monológ vetou: „Chápem, čo sa mi snažíš povedať.“ Človeku tým ukážete, že jeho názor rešpektujete, aj keby s ním nesúhlasíte.

Teším sa

Ľudia robia rozhodnutia na základe rozumu i pocitov. Oveľa viac si pamätajú príbehy než fakty, pretože v nich vyvolávajú emócie. Počas rozprávania preto používajte spojenia ako „teším sa“ či „som z toho nadšený“, aby ste pre svoje nápady získali podporu. Nezabudnite sa usmievať. Ak hovoríte o veci, ktorú je potrebné okamžite začať riešiť, zdôraznite túto naliehavosť spojeniami ako „znepokojuje ma to“ alebo „obávam sa“.

Mám novinku

Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete v práci urobiť, je požiadať o to, čo chcete. Aby vám vedenie vyhovelo, musíte ísť na to strategicky. Keď sa chcete vrátiť k téme, ktorú ste už s druhou osobou preberali, otvorte konverzáciu nejakou novou súvisiacou informáciou. Možno ste šéfovi pred mesiacom hovorili o zaujímavom projekte a ešte stále ste sa nedočkali jeho súhlasu. Keď sa ho naň budete opäť pýtať, nezabudnite spomenúť, čo nové ste sa v tejto oblasti dozvedeli.

Predtým než som tu pracoval(a)

Tvrdá práca automaticky nezaručuje, že vám vedenie dá na starosť prestížny projekt alebo zvýši plat. Ak chcete dostávať viac ponúk, otvorene hovorte o svojich úspechoch. Použite silu kontrastu na zdôraznenie dosiahnutého pokroku napríklad tým, že opíšete, čo sa vo firme po vašom príchode zmenilo k lepšiemu.

Ďakujem za…

Keď vám niekto v práci pomôže, odporučí vás ale pochváli, vždy sa mu poďakujte. Nezabudnite uviesť, za čo konkrétne ste vďační, pretože budete pôsobiť autentickejšie a druhú osobu tým potešíte. Navyše v nej zanecháte pozitívny dojem, takže bude v budúcnosti ochotnejšia svoj dobrý skutok zopakovať.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotka
Neprehliadnite

Moderná pracovná etiketa káže brať väčší ohľad na kolegov. Ére zbytočných porád odzvonilo