Dopyt po technických zručnostiach uchádzačov o zamestnanie ustupuje. Po 25 rokoch skúseností v oblasti náboru pracovníkov o tom vie svoje Terry Petzold. Riadiaci partner náborovej firmy Fox Search Group upozorňuje, že hoci technológie zohrávajú významnú úlohu, budúcnosť úspechu na trhu práce spočíva v niečom inom.
Ako príklad uvádza rýchly rozvoj umelej inteligencie. „Pred dva a pol rokom všetci hovorili: ‚Musíme zamestnať programátorov‘,'“ spomína T. Petzold pre CNBC Make It. „Dokonca som vlastným deťom hovoril: ‚Možno by sme sa mali orientovať programovanie'. Ale o šesť mesiacov neskôr prišiel ChatGPT a programovanie už nebolo budúcnosťou“.
Hoci je stále dôležité, aby pracovníci na všetkých úrovniach mali aktuálne digitálne zručnosti, T. Petzold tvrdí, že firmy sa zameriavajú najmä na ľudí s inými schopnosťami. „Budúcnosť nie je nutne v oblasti technológií. Je v mäkkých zručnostiach, v emocionálnej inteligencii,“ hovorí.
Mladým pracovníkom chýbajú mäkké zručnosti. Štvrtina manažérov by absolventa ani neprijala
Emocionálna inteligencia (EQ) zahŕňa schopnosť riadiť vlastné emócie a porozumieť emóciám ostatných, čo pomáha budovať vzťahy a efektívne viesť tímy v pracovnom prostredí.
Podľa T. Petzolda sú kandidáti s vysokou EQ úspešnejší, pretože technické schopnosti dokážu lepšie uplatniť v praxi. Aj keď je užitočné byť špecialistom v oblasti dát, bezpečnosti alebo infraštruktúry, kľúčové pre budúcich lídrov sú práve mäkké zručnosti.
Firmy hľadajú ľudí, ktorí zvládajú:
Poskytovať a prijímať konštruktívnu spätnú väzbu
Riešiť konflikty
Viesť kľúčové rozhovory efektívne a včas
Spolupracovať naprieč tímami a presviedčať kolegov či vedenie
Jasne prezentovať svoje myšlienky nadriadeným
„EQ zahŕňa schopnosť komunikovať s ostatnými, prekonávať výzvy a pritom si zachovať profesionálny prístup,“ vysvetľuje T. Petzold. Zdôrazňuje ešte, že dobrí zamestnávatelia podporujú pracovníkov prostredníctvom mentorstva a sieťovania. Takto môžu zamestnanci vidieť, ako vyzerá efektívne vedenie a vysoký stupeň EQ v praxi.