Dlhšia blokáda Suezského prieplavu by mohla ovplyvniť 10 až 15 percent svetovej kontajnerovej dopravy, odhadujú analytici spoločnosti Moodys. Kontajnerová loď Ever Given s dĺžkou štyroch futbalových ihrísk a váhou 220-tisíc ton v utorok v tejto vodnej ceste uviazla a zatarasila ju. Jej vyslobodenie by podľa odborníkov mohlo za zlého počasia trvať aj niekoľko týždňov. Najviac blokáda zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel, myslia si analytici.
Zablokovaná vodná cesta umocňuje záťaž dodávateľských reťazcov, ktoré sa už stretávajú s dopadmi pandémie a s nárastom dopytu. Egyptský prezident Abdal Fatah Sisi vo štvrtok ohľadom vyslobodenia lode hovoril o 48, maximálne 72 hodinách, holandská spoločnosť Smit Salvage, ktorá už sa podieľala na vyzdvihnutí lode Costa Concordia či ponorky Kursk, ale hovorí o dňoch až týždňoch.
Upchatie Suezského prieplavu blokuje lodnú dopravu v hodnote 9,6 miliardy dolárov denne
Správa Suezského prieplavu dnes informovala, že po vybagrovaní 20-tisíc metrov kubických piesku do vyslobodzovania opäť zapojí remorkéry. Bagrovacia časť operácie je podľa úradu hotová na 87 percent, musí sa dostať do hĺbky 12 až 16 metrov, uviedla agentúra AFP. S vyslobodzovaním lode by na začiatku budúceho týždňa mohol pomôcť príliv. Veľkí námorní prepravcovia, ako je dánsky Maersk a nemecký Hapag-Lloyd, vo štvrtok uviedli, že vzhľadom k zablokovanému Suezu možno svoje lode presmerujú k juhu Afriky. Cesta okolo mysu Dobrej nádeje ale znamená 9-tisíc kilometrov a sedem až 12 dní navyše oproti bežnej trase.
„Vysoký spotrebiteľský a priemyselý dopyt, celosvetový nedostatok kontajnerov a nízka spoľahlivosť služieb prepravných spoločností spôsobili, že dodávateľské reťazce môžu ľahko zasiahnuť aj malý vonkajší otras," uviedli analytici Moodys. „V tomto kontexte nemohlo byť načasovanie incidentu horšie," dodali.
Kapacita lodí medzi Áziou a Európou je plne vyťažená kvôli vysokému dopytu európskych dovozcov. Európske prístavy kvôli protipandemickým opatreniam zápasia s nedostatkom pracovnej sily, upozornil Greg Knowler z poradenskej spoločnosti IHS Markit.
Odtiahnuť loď v Suezskom prieplave je extrémny problém, majiteľ sa ospravedlnil
Čína vlani vystriedala Spojené štáty na pozícii hlavného obchodného partnera Európy. Tento fakt podľa agentúry Reuters podčiarkuje význam väzieb európskych spotrebiteľov a priemyslu v Ázii. Prieluky v návrate prázdnych kontajnerov do Ázie podľa Moodys ďalej prehĺbi ich súčasný globálny nedostatok. Suezský prieplav používajú aj americkí dovozcovia tovaru vyrobeného v juhovýchodnej Ázii a v Indii, napríklad topánok a odevov.
Najviac blokáda podľa analytikov zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel. Vysvetľujú to tým, že tieto odvetvia fungujú na princípe dodávok just-in-time, čo znamená, že súčiastky sú dodané vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže ich nemusí nikde skladovať. „Aj keby sa táto situácia rýchlo vyriešila, nedá sa vyhnúť zápcham v prístavoch a oneskoreniam v už tak obmedzenom dodávateľskom reťazci," uviedla Moodys.
Suezským preplavom ročne prepláva 30 percent všetkej kontajnerovej dopravy a prúdi ním asi 12 percent objemu tovaru, s ktorým sa vo svete obchoduje. Vlani sa touto vodnou cestou prepravilo cez 19-tisíc lodí, čo je cez 50 plavidiel denne. Špecializovaný časopis Lloyds List denné straty v celosvetovom obchode vyčíslil na 5,1 miliardy dolárov v smere nákladu mieriaceho západným smerom a na 4,5 miliardy dolárov v opačnom smere. Zhruba 90 percent svetového obchodu využíva na prepravu tovaru lode.