Slovenské školstvo nereflektuje potreby trhu práce, ktorému zase chýbajú odborné profesie ako pekári, železničiari, skladníci, predavačky a ďalšie. „Minister školstva Tomáš Drucker sa to však rozhodol zmeniť a pripravuje komplexnú revíziu stredných škôl,“ píše Finweb Hospodárskych novín.
Asociácia zamestnávateľských zväzov hovorí, že v sieti stredných škôl je priveľa subjektov, pričom na jednu slovenskú školu pripadá v priemere len 272 žiakov. Naopak vo Fínsku alebo Slovinsku pripadá na jednu strednú školu v priemere viac ako tisíc študentov. S asociáciou súhlasí aj Andrej Lasz, generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD), podľa ktorého nie je udržateľné, aby sa zabezpečovalo 796 inštitúcií a „optimálne by sme mohli mať 200 až 250 škôl,“ tvrdí.
Ak by sa však počet škôl znížil, mohol by sa vyriešiť problém s tým, že niektoré školy si nemôžu dovoliť kvalitnejších učiteľov alebo učebné pomôcky, naopak vznikol by problém s dochádzaním študentov. Bolo by preto potrebné vybudovať študentské internáty. „Podľa prieskumu, ktorý sa realizoval aj medzi študentmi a rodičmi, je oveľa zásadnejšou požiadavkou kvalita jednotlivých škôl,“ vysvetľuje asociácia. V tomto smere je ešte otázne aj to, či je potrebná výstavba tzv. stredoškolských mestečiek, alebo by riešením bola integrácia menších škôl či využitie budov fungujúcich škôl.
APZD ďalej navrhuje, aby sa stredné školstvo prepracovalo na štyri hlavné typy škôl, a to podnikové školy, sektorové centrá excelentnosti, stredoškolské vzdelávacie centrá a špecializované školy. „Táto transformácia vraj zvyšuje efektivitu financovania, modernizuje vybavenie a zabezpečí lepšie podmienky pre vzdelávanie, ako sú stravovacie zariadenia, voľnočasové aktivity, športoviská a internáty,“ dodáva ekonomický web.
Minister Drucker zdôrazňuje aj potrebu duálneho vzdelávania. „Títo absolventi oproti svojim rovesníkom nezúčastňujúcim sa na duálnom vzdelávaní vykazujú vyššiu mieru zamestnanosti a lepšie mzdové ohodnotenie,“ hovorí minister. Lasz dodáva, že zamestnávatelia by mali by zapojení do tvorby učebných osnov, ktoré by garantovali ich relevantnosť.