Influenceri sa stali pevnou súčasťou každodenného života – dokonca aj v politických kampaniach. Na augustovom mítingu Demokratickej strany v USA sa zúčastnilo približne 200 vplyvných osobností sociálnych médií, ktoré boli hosťami na honosných večierkoch. Niektorí sa priamo stretli s Kamalou Harrisovou. Jej protikandidát Donald Trump sa objavil v rozhovoroch s populárnymi influencermi, ako sú Logan Paul a Theo Von, v snahe získať si ich sledovateľov.

Za posledných päť rokov americké firmy strojnásobili výdavky na marketing prostredníctvom influencerov. Podľa výskumnej spoločnosti eMarketer dosiahli sedem miliárd dolárov, informuje The Economist.

Donald Trump sa stretol s protikandidátkou na prezidentku USA Kamalou Harrisovou v ostro sledovanej predvolebnej debate 11. septembra 2024.
Neprehliadnite

Americké voľby sú presiaknuté peniazmi. Miliardári sa predbiehajú v podpore protikandidátov

Podľa odhadov banky Goldman Sachs je dnes vo svete viac ako 50 miliónov influencerov, pričom ich počet každoročne rastie o 10 až 20 percent. Niektorí influenceri vnímajú túto činnosť ako hobby, iní v nej vidia kariérnu príležitosť. Podľa prieskumu agentúry Morning Consult by až 57 percent amerických predstaviteľov generácie Z chcelo byť influencermi.

Firmy sa čoraz viac sústreďujú na spoluprácu s influencermi, no zaujímajú ich najmä tí, ktorí oslovujú užšie definované skupiny – napríklad poskytujú módne tipy pre ľudí nad 60 rokov. Pre spoločnosti je takýto cielený prístup atraktívny, no pre nádejných influencerov znamená zvýšenú konkurenciu a znižujúce sa šance na úspech.

Aj keď sa influenceri stali dôležitou súčasťou rozhodovania spotrebiteľov o nákupoch, ich význam v rámci marketingu postupne klesá. Podiel marketingových výdavkov na influenceroch s viac než 100-tisíc sledovateľmi od roku 2021 klesol zo 47 na 30 percent, zatiaľ čo tí s menej ako 20-tisíc sledovateľmi zvýšili svoj podiel z 20 na 45 percent. Pre firmy sú mikroinfluenceri so zapojenou a úzko profilovanou skupinou sledovateľov výhodnejší, pretože dokážu efektívnejšie ovplyvniť nákupné rozhodnutia zákazníkov.

Každý kouč musí byť vynikajúci rečník.
Neprehliadnite

Ak odpoviete áno na týchto šesť otázok, ste úspešnejší, než si myslíte

Len štyri percentá influencerov zarábajú podľa Goldman Sachs ročne viac ako 100-tisíc dolárov. Situáciu by mohli ešte zhoršiť aj tzv. virtuálni influenceri vytvorení pomocou umelej inteligencie, ako je napríklad Aitana López, počítačovo generovaná postava s viac než 330-tisíc sledovateľmi na Instagrame.

Ďalšie dôležité správy

In this photo illustration, the Reddit logo is seen in the
Neprehliadnite

Mileniáli radi čítajú a píšu, videá nechávajú mladším. Najväčšiu skupinu tvoria na Reddite