Vláda na stredajšom zasadnutí schválila návrh zákona o vzdelávaní dospelých. Zámerom je zaviesť systémové nástroje celoživotného vzdelávania, ktoré zmiernia vplyvy spoločenských a technologických zmien na životy ľudí. Vzdelávací systém tak reaguje na súčasný trh práce.
Vplyvy digitalizácie a automatizácie
„Zmeny, ktorými prechádza v súčasnosti trh práce, sú spojené najmä s prebiehajúcou Priemyselnou revolúciou 4.0 a s ňou spojenou digitalizáciou a automatizáciou výroby a služieb. Tieto zmeny majú za následok nutnosť, aby vzdelávací systém pružnejšie reagoval na tieto zmeny,“ uviedlo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v predkladacej správe.
Súčasťou systému celoživotného vzdelávania má byť aj zavedenie individuálnych vzdelávacích účtov a zohľadnenie úlohy vysokých škôl ako dôležitých poskytovateľov celoživotného vzdelávania, ktorí podľa rezortu pomáhajú adaptácii na meniace sa spoločenské, ekonomické a technologické prostredie.
Podporiť má aj flexibilné možnosti získavania kvalifikácií a lepšiu zrozumiteľnosť a využiteľnosť kvalifikácií v medzinárodnom kontexte. Cieľom navrhovaných zmien je systematizovanie kvalifikácií v SR a sprehľadnenie ich typológie.
Certifikácie a kvalifikácie
Ďalej sa vymedzuje Národná sústava kvalifikácií a Slovenský kvalifikačný rámec a špecifický inštitút „mikroosvedčenia“ ako rámce pre všetky subsystémy. V návrhu zákona sa upravuje aj proces overovania vzdelávacích výstupov podľa štandardov Slovenského kvalifikačného rámca vrátane ustanovenia jednotlivých fáz, ktoré pozostávajú z identifikácie, dokumentácie, hodnotenia a potvrdzovania vzdelávacích výstupov, a ktoré sú navrhnuté pre celý vzdelávací systém.
Do návrhu zákona sa zavádza nový systémový prvok kvality vzdelávacej inštitúcie, takzvaná certifikácia vzdelávacej inštitúcie. Medzi plánované opatrenia Stratégie celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 až 2030 patrí aj posilnenie motivácie pre účasť na vzdelávaní zavedením takzvaných individuálnych vzdelávacích účtov, čím sa podľa ministerstva školstva znížia finančné bariéry, posilní informovanosť o ponuke kurzov záujemcu. Tiež sa signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností jednotlivca.