Heidi K. Gardnerová je odbornou kariérnou poradkyňou a už desať rokov pôsobí na Harvardovej univerzite. Vo svojom článku pre portál CNBC prezradila, ktorú zručnosť si nádejní zamestnávatelia u uchádzačov cenia najviac zo všetkého.
Gardnerová zistila, že ľudia, ktorí prišli na to, ako v rámci rôznych tímov spolupracovať, majú obrovskú konkurenčnú výhodu oproti svojim kolegom bez tejto schopnosti.
Mladým ľuďom, ktorí si k nej prídu po radu, vždy odporučí, aby sa nesústredili iba na svoje úspechy, ale naučili sa spolupracovať.
Ľudia s touto schopnosťou sú v rámci pohovorov do zamestnania veľmi žiadaným artiklom. Zvyknú totiž mať kvalitnejšie výsledky, rýchlejšie ich povýšia, členovia vyššieho manažmentu si ich viac všímajú a dokonca aj ich klienti zvyknú byť oveľa spokojnejší.
Gardnerovú však zaskočilo, že schopnosťou spolupracovať disponuje tak málo ľudí. Obzvlášť zle sú na tom hlavne muži.
Zo štúdie konzultantskej firmy McKinsley z roku 2021 vyplynulo, že u líderiek existuje v porovnaní s ich mužskými náprotivkami dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že budú spolupráci venovať výrazne viac času, aj keby bola mimo oblasti ich pôsobenia.
Nie je ľahké stať sa človekom, ktorý dokáže spolupracovať, tvrdí Gardnerová. Hlavný cieľ spolupráce je však jednoduchý – spájanie ľudí, aby spoločnými silami pracovali na vyriešení problému či sa naučili niečo nové.
Vo svojom článku odborníčka ponúkla niekoľko rád, ako túto zručnosť vylepšiť:
1. Buďte lídrom, ktorý spája
Či už ste, alebo nie ste lídrom projektu, stále môžete podniknúť kroky, ktorými ľudí spojíte.
Skúste premýšľať nejak takto: „Ten človek myslí inak než ja. Vie niečo, čo ja nie, a môžem sa od neho veľa naučiť.“
Gardnerová však pripomína, že by ste nemali spájať iba ľudí z rôznych profesijných oblastí, ale aj rôznych vekových kategórií, s rôznou históriou povolaní či životnými skúsenosťami.
2. Prejavte vďaku a uznanie
Profesor z Harvardu Boris Groysberg prišiel s prelomovou štúdiou, v rámci ktorej zistil, že pracovníci – najmä muži – často považujú svoje pracovné konexie za samozrejmosť.
„Ja-mentalita“ je často tým, čo nádejných zamestnávateľov počas pohovorov odrádza.
3. Nebojte sa požiadať o pomoc
Ak máte každý týždeň na starosti podávanie správ o predaji a robíte to výlučne svojpomocne, vaši kolegovia by si mohli myslieť, že im chcete naznačiť, že váš názor zaváži najviac.
Keď však o názor poprosíte odborníkov na rôzne oblasti, vaše údaje budú pravdepodobne oveľa presvedčivejšie. Pri prezentovaní záverov však ich mená nezabudnite spomenúť a nič nepokazíte ani tým, keď pri každom z nich spomeniete špecializáciu. Takto bude vaša správa pôsobiť dôveryhodnejšie.
4. Využívajte crowdsourcing
Poskytnite ľuďom spôsob, ako sa učiť nové veci bez toho, aby sa museli stať členmi každého tímu. Túžba po učení podľa Gardnerovej štúdie často stimuluje dobrovoľné zapojenie sa do práce.
Komunity vytvorené prostredníctvom nástroja Slack či iných podobných nástrojov na vymieňanie správ sú skvelou príležitosťou, ako nadviazať virtuálnu spoluprácu či zdieľať nadobudnuté poznatky.
5. Zdieľajte údaje
Tabuľky výsledkov a ukazovatele výkonnosti sú užitočné z viacerých dôvodov. Umožňujú vám merať pokrok v rámci cieľov, ktoré ste si stanovili. V prípade zverejnenia zas dokážu lídrov stimulovať, keďže si tak budú môcť výsledky porovnávať, a v neposlednom rade poskytujú prístup ku kľúčovým informáciám, čím do celého procesu spolupráce vnesú transparentnosť, uzatvára Gardnerová.