Trh práce sa mení rýchlo a niektoré firmy majú problém s tým, aby sa tomuto tempu prispôsobovali. O tom, aké problémy im to spôsobuje pri obsadzovaní pracovných pozícií a udržiavaní talentov, hovorí riaditeľ spoločnosti PERSONALITY Headhunters & Recruiters Peter Križan.
P. Križan vystúpi aj na konferencii HR manažment 2024.
Čo považujete za najväčšie výzvy pre firmy, ktoré v súčasnosti potrebujú obsadzovať dôležité pracovné miesta? S čím sa musia vyrovnať a čo je pre ne najťažšie?
Od pandémie covidu sú firmy asi v najnáročnejšej situácii a dovolím si tvrdiť, že od krízy v rokoch 2007 až 2009 to až doposiaľ nebolo také náročné. Má to niekoľko dôvodov – od neistej geopolitickej situácie cez domácu politickú situáciu až po chystané nejasné zmeny v daňovom systéme. K tomu treba pridať kolaps automotive sektora, stupňujúce sa negatívne predikcie vývoja v Európe, extrémne silné administratívne zaťaženie a reguláciu. Toto všetko ovplyvňuje situáciu firiem, spolu s rýchlou adopciou AI technológií a generáciou, pre ktorú kariéra a pracovitosť nie sú top prioritami.
Najťažšie je fungovať v dvoch režimoch súčasne – v klasickom, kde obsluhujete stálych zákazníkov tradičným spôsobom, a zároveň inovovať biznis model pre budúcich, respektíve dorastajúcich zákazníkov. Firmy si aj preto vyberajú do manažérskych pozícií mix ľudí s chuťou inovovať a riskovať.
Aký je rozdiel medzi náborom a hľadaním talentov dnes a tým, ako tento proces prebiehal v nedávnej minulosti?
Začínajú sa stierať rozdiely medzi obsadzovaním pozícií formou recruitmentu a headhuntingu. Aj pri nábore na nižšie alebo technické pozície už totiž musíte používať formy predtým známe len z headhuntingu. Je to ako keď prvky výbavy z luxusnej triedy auta prichádzajú aj do iných modelov. Cieľ je stále rovnaký – mať obsadenú pozíciu samostatným, zodpovedným človekom s excelentne zvládnutou komunikáciou a príslušnou odbornosťou.
Trh je plný firiem, ktoré naberajú talenty, ale vidno, že rýchlosť odozvy, spätnej väzby a najmä rozhodnutí stále vyhráva. Ak sa firma rýchlo a odvážne rozhodne, zväčša získava lepších ľudí rýchlejšie.
Čo sa podľa vás zmení v blízkej dobe? Akým smerom sa bude nábor a hľadanie talentov uberať?
Je možné, že veľká časť výberového procesu sa zautomatizuje. Uchádzač dostane odpoveď na svoju reakciu okamžite, prípadne dostane rovno návrh termínu na AI online rozhovor s botom. Teraz si to síce mnohí nevedia predstaviť, ale časom to bude bežné. Stále platí, že ide o rýchlosť a efektivitu. Podľa mňa sa bude rozvíjať oblasť prediktívneho recruitmentu. Bude predpovedať podľa rôznych parametrov, kto je kedy pripravený na zmenu práce a treba ho preto osloviť. Funguje to už aj dnes, ale zatiaľ to nie je až tak sofistikované.
Čo odporúčate firme urobiť, aby si zabezpečila dostatok kvalifikovaných pracovníkov aj napriek únikom do zahraničia, nepriaznivej demografii a zmenám v preferenciách uchádzačov?
Neodchádzajú len ľudia, ale aj firmy. Žiaľ, nepotiahnu to za štát. Kvalifikovaných ľudí sa budú snažiť udržať len potiaľ, pokiaľ nájdu peniaze na ich zaplatenie. Ak nebudú mať pre vysokú cenu dostatok zákaziek, pričom budú musieť čeliť vyššiemu daňovému zaťaženiu, nebudú si vedieť udržať dobrých ľudí, nech urobia čokoľvek. Demografická krivka je v tomto prípade časovaná bomba, ktorú sa neoplatí ignorovať. Ale je úlohou štátu, aby vytvoril podmienky na rast. Podnikatelia a firmy sa prispôsobia a nájdu cesty. A bude škoda, ak to bude v inej krajine.
- HR manažment 2024
Konferenciu HR manažment oragnizuje týždenník TREND. Podujatie sa uskutoční 10. decembra 2024 v hoteli Sheraton v Bratislave. Účastníci budú diskutovať o nových formách flexibility, umelej inteligenci v HR procesoch, zamestnávaní cudzincov a najväčších výzvach, ktorým firmy čelia pri hľadaní talentov.
Ďalšie informácie a harmonogram nájdete na webstránke podujatia.