Zdá sa, že najväčšie európske automobilky čoraz viac znepokojujú obrovské pokuty za nesplnenie emisných cieľov, píše portál CNBC. Problémom sú najmä klesajúci dopyt po elektromobiloch a ďalšie sprísňovanie emisných regulácií.
Výrobcovia áut pôsobiaci v Európe budú od roku 2025 musieť dodržiavať prísnejšie podmienky, keďže limit na priemerné emisie z nových vozidiel klesne v EÚ na 93,6 gramu oxidu uhličitého na kilometer. To predstavuje 15-percentné zníženie oproti základnej hodnote z roku 2021, ktorá bola na úrovni 110,1 gramu na kilometer. Za prekročenie týchto limitov hrozia automobilkám vysoké pokuty.
Podľa Rica Lumana, hlavného ekonóma pre dopravu a logistiku v holandskej banke ING, majú Európski výrobcovia automobilov dôvod byť rozsahom finančných sankcií znepokojení. Prekročenie limitov môže automobilky stáť až 95 eur za každý nadbytočný gram CO2 na kilometer, čo ešte treba vynásobiť počtom predaných áut. „Tieto pokuty sú skutočne obrovské. Keď si to prepočítate, skončíte pri miliónových sumách,“ dodal ekonóm.
Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo v septemberi uviedol, že ak zostane predaj elektromobilov na súčasnej úrovni, európsky automobilový priemysel môže čeliť finančným sankciám vo výške 15 miliárd eur alebo znížiť výrobu o vyše 2,5 milióna vozidiel, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na rozhovor pre francúzske rádio. Lobistická skupina Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) takisto poukázala na rastúce obavy z dosiahnutia cieľov v oblasti znižovania emisií CO2.
ACEA zastupuje značky ako BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen a Volvo. Vo vyhlásení z 19. septembra vyzvalo inštitúcie EÚ, aby prišli s urgentnými opatreniami na zmiernenie situácie ešte predtým, ako v roku 2025 nadobudnú účinnosť nové ciele pre emisie CO2 pre osobné a dodávkové vozidlá. Združenie zároveň varovalo, že súčasné pravidlá EÚ neberú do úvahy zásadné zmeny v geopolitickej a ekonomickej klíme, ku ktorým v posledných rokoch došlo.
Hovorca Európskej komisie Tim McPhie v septembri uviedol, že automobilový priemysel má na splnenie nových cieľov 15 mesiacov, a tak je ešte „príliš skoro špekulovať“ o rozsahu možných pokút.