Elektromobilita zatiaľ do nákladnej, ako aj autobusovej dopravy na Slovensku preniká iba veľmi nepatrne.
Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov zaregistrovali na Slovensku za prvý polrok tohto roka 155 elektrických malých úžitkových vozidiel, dve nákladné autá a ani jeden autobus.
Celkovo sa pritom u nás v uvedenom období predalo takmer 4,2 tisíca malých úžitkových vozidiel, viac ako 2,2 tisíca kamiónov a 273 autobusov.
Stále dominujú naftové motory
Situácia v Európskej únii je pritom iná, alternatívne pohonné jednotky tu postupne získavajú na popularite, hoci aj tu naďalej vedú dieselové motory.
Za prvých šesť mesiacov tohto roka sa napríklad zvýšil podiel elektricky nabíjateľných dodávok na 6,9 percenta. To predstavuje dvojnásobný nárast na celkovo 50 708 kusov, predovšetkým vďaka trojcifernému rastu na prvom a treťom najväčšom trhu únie, teda vo Francúzsku a Španielsku.
Čo sa týka nákladných áut, od januára do júna dominovali naftové motory, ktoré predstavovali 95,6 percenta všetkých nových registrácií. Predaj elektrických nákladných vozidiel na batérie však vzrástol o viac ako 350 percent a dosiahol 2 384 kusov.
Napriek tomuto však vozidlá s týmto typom paliva tvoria na trhu podiel iba 1,3 percenta. V rovnakom období minulého roka to však bolo 0,4 percenta.
Hybridné autobusy v Únii
Predaj nových elektricky nabíjateľných autobusov stúpol za prvý polrok aktuálneho roka o takmer 34 percent na 2 132 kusov, čo predstavuje trhový podiel 14,4 percenta.
Hybridné elektrické autobusy si udržali tempo predaja, pričom podiel na trhu sa v porovnaní s prvým polrokom 2022 viac ako zdvojnásobil. Nemecko, Francúzsko a Španielsko tvoria spolu 82,4 percenta všetkých registrácií hybridných autobusov v únii.