Európska únia by mala pomocou mimoriadnych predpisov o dva roky odložiť zavedenie prísnejších emisných cieľov pre výrobcov automobilov, ktoré je naplánované na rok 2025. Vo svojom návrhu to uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Situácia v európskom autopriemysle
Predpisy stanovujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého v rámci flotily vozidiel automobilky určené pre európsky trh by mali byť maximálne 95 gramov na kilometer. Podľa ACEA by splnenie týchto pravidiel vyžadovalo, aby automobilky buď zastavili výrobu približne dvoch miliónov vozidiel, alebo budú platiť pokuty, ktoré môžu dosiahnuť 13 miliárd eur pri osobných automobiloch a ďalšie tri miliardy eur pri dodávkach.
„EÚ sa nachádza v kríze spôsobenej nízkym dopytom spotrebiteľov po elektromobiloch a nekalou konkurenciou od výrobcov elektromobilov z tretích krajín, čo znamená, že priemysel EÚ nebude schopný tieto ciele zníženia emisií splniť,“ uvádza sa v neoficiálnom návrhu. „Priemysel EÚ nebude mať inú možnosť ako výrazne obmedziť výrobu, čo ohrozuje milióny pracovných miest v EÚ, poškodzuje spotrebiteľov a negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť a ekonomickú bezpečnosť EÚ.“
Hovorca ACEA uviedol, že združenie zatiaľ nevydalo žiadne stanovisko, ani k tejto záležitosti nezaujalo oficiálny postoj. Generálny riaditeľ automobilky Renault Luca de Meo, ktorý je tiež prezidentom ACEA, ale už začal upozorňovať na možné miliardové pokuty. Sankcie podľa neho automobilovému priemyslu hrozia, pretože pre spomalenie dopytu po elektromobiloch väčšina výrobcov nebude od budúceho roka schopná splniť prísnejšie pravidlá emisií CO2.
Kríza európskych automobiliek
Európsky automobilový sektor sa dostal do krízy pre lacnú konkurenciu z Číny, vysoké náklady na energie a zníženie dopytu spotrebiteľov po elektromobiloch. Výrobcovia sa zároveň musia pripraviť na to, že od roku 2035 bude v EÚ fakticky zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi. Tento cieľ ale má byť v roku 2026 preskúmaný.
Aby bol automobilový trh EÚ v súlade s prísnejšími emisnými pravidlami na rok 2025, mal by podiel elektrických vozidiel pri osobných vozidlách a dodávkach predstavovať 20 až 22 percent. V súčasnosti táto úroveň stagnuje na menej ako 15 percentách pri osobných automobiloch a pri dodávkach je ešte nižšia, uvádza návrh ACEA.
K tým, ktorí pravdepodobne nesplnia ciele, bude patriť najväčšia európska automobilka Volkswagen. Tá minulý týždeň varovala, že bude prvýkrát vo svojej histórii možno musieť zatvoriť niektorý zo svojich závodov v Nemecku. Tento týždeň potom zrušila ochranu pracovných miest pre nemeckých zamestnancov. Volkswagen má medzi európskymi výrobcami áut najhoršiu pozíciu pre splnenie prísnejších emisných pravidiel na budúci rok, upozornil tento mesiac analytik spoločnosti Jefferies Philippe Houchois.