Najväčší čínsky internetový predajca Alibaba Group Holding v treťom štvrťroku zvýšil tržby o 29 percent na 31,4 miliardy dolárov. Medziročný rast tržieb bol tentokrát najpomalší za šesť štvrťrokov.

Čistý zisk medziročne klesol o 81 percent na 833 miliónov dolárov. 

Firma pri príležitostí reportovania hospodárskych výsledkov za tretí kvartál uviedla, že za celý rok by mala rásť najpomalšie od roku 2014.

Regulácie a pokuty

Alibaba bola dlho dávaná ostatným firmám za vzor. Až prišiel koniec roka 2020 a na Alibabu dopadla prísna ruka čínskych úradov, keď Peking sprísnil predpisy týkajúce sa digitálnych technológií v krajine.

Zakladateľ Alibaby Jack Ma po svojej minuloročnej kritike čínskeho regulačného systému takmer zmizol z verejného života. Jeho firma na jar dostala rekordnú pokutu 18 miliárd jüanov (2,35 miliardy eur) za marenie hospodárskej súťaže.

Spomaľuje celá Čína

Na vine je klesajúca spotreba v Číne a prísnejší dohľad kontrolných úradov.

Regulačné zásahy čínskej vlády uškodili aj čínskemu gigantovi v oblasti hier a sociálnych médií Tencent Holdings. Ten zaznamenal najpomalší štvrťročný rast tržieb od vstupu na burzu v roku 2004.

Spomalenie však možno badať v celej čínskej ekonomike, ktorej HDP vzrástlo o ostatnom štvrťroku o 4,9 percenta, zatiaľ čo pred rokom ekonomický rast Číny predstavoval až osem percent.

Konkurenti im šliapu na päty

Alibaba čelí okrem regulačným tlakom tiež zintenzívňujúcej sa konkurencii a to najmä zo strany JD.com a Pinduoduo. Firma JD počas  dní výpredajov (Singles day)  v Číne zaznamenala nárast výnosov o 29 percent, pričom Alibaba iba o 8 percent.

Pinduoduo zas tento rok prekonal Alibabu z hľadiska počtu čínskych používateľov.

Dve miliardy zákazníkov

„V tomto štvrťroku Alibaba naďalej  masívne investovala do našich troch strategických pilierov domácej spotreby, globalizácie a cloud computingu, aby vytvorila pevné základy pre náš dlhodobý cieľ udržateľného rastu v budúcnosti,“ povedal Daniel Zhang, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Alibaba Group.

„Naši celosvetoví aktívni zákazníci v rámci ekosystému Alibaba dosiahli počet približne 1,24 miliardy s čistým štvrťročným nárastom o 62 miliónov zákazníkov a sme na dobrej ceste dosiahnuť náš dlhodobý cieľ obsluhovať dve miliardy spotrebiteľov na celom svete.“

Akcie Alibaby obchodované na burze v New Yorku klesajú za ostatné tri dni o 15 percent.

singles day
Neprehliadnite

Black Friday v Číne bol úspešný. Alibaba utŕžila 84 miliárd dolárov