V meste bude rýchlosť obmedzená na 30 km/h, firmy dostanú úver alebo lízing len na elektromobil. Tiež budú povinne vykazovať firemnú uhlíkovú stopu a dáta pravidelne predkladať úradom, inak riskujú pokutu. Takto nejako si môžu aj Slováci predstaviť budúcnosť v doprave, aby splnili požiadavky Európskej komisie a jej klimatické nároky.
Zmeny sa totiž netýkajú len bežných občanov, ale aj firiem. Európsky parlament schválil reformu spoplatnenia cestnej dopravy, ktorá zahŕňa aj špeciálne sadzby pre nízkoemisné a bezemisné vozidlá. Napríklad na elektromobily sa budú vzťahovať nižšie poplatky za diaľničné známky či mýto.
Európske mýto už o dva mesiace
Netreba pritom hneď hľadieť do ďalekej budúcnosti. Prvou novinkou je Európska služba elektronického mýta (EETS), ktorá príde na Slovensko už v závere tohto roka. Aktuálny mýtny systém prevádzkovaný spoločnosťou SkyToll bude funkčný do konca roka 2023. Postupne sa bude vypínať a nové registrácie už od júla nebudú možné.
Vláda ukazuje biznisu dve tváre. Reformy sa nerobia lusknutím prsta, trh je v panike
Dopravcovia nemusia prejsť k novému poskytovateľovi EETS hneď od januára. Na platenie mýta na Slovensku budú môcť používať mýtny systém od SkyTollu a zmigrovať v priebehu roka. Tým by sa mala zabezpečiť kontinuita prechodu na nový mýtny systém.
„V iných krajinách sme videli, že nárazové výmeny mýtnych systémov so sebou niesli veľa administratívnych problémov, ale aj ťažkosti s logistikou mýtnych jednotiek a vychytávaním detských chýb i nezavinených pokút pre dopravcov. Preto je z pohľadu dopravcu dobré, že by mala zmena na Slovensku prebehnúť bez takéhoto stresu,“ hovorí pre TREND prezident združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Až o 200 eur viac k výplate. Home office zdražie, Čechom preplatia náklady, Slováci chcú bonus
Európska novinka bude spočiatku doplnkom domáceho mýtneho systému. „Dopravcovia budú môcť fungovať na báze jedno vozidlo a jedna zmluva, faktúra či palubná jednotka v rámci všetkých krajín EÚ, kde je etablovaný EETS poskytovateľ, s ktorým uzavrú kontrakt. Parametre výberu mýta sa nezmenia,“ spresňuje hovorkyňa Národnej diaľničnej dopravy Eva Žgravčáková. Sadzby aj rozsah spoplatnených ciest ostane rovnaký.
Európska diaľničná známka na obzore
Európsky parlament ešte začiatkom tohto roka schválil aj zavedenie jednodňovej diaľničnej známky v celej EÚ (eurovignette). Členské štáty EÚ, teda aj Slovensko, majú na jej zavedenie dva roky. Ceny sa budú odvíjať aj od toho, či niekto jazdí na naftu, benzín alebo na hybridný pohon, teda na princípe „znečisťovateľ“ platí viac.
Z pohľadu dopravných firiem je akékoľvek časové spoplatnenie nespravodlivé, je to krok späť, poznamenáva P. Piešťanský. „Zavedenie jednodňovej diaľničnej známky je výsledkom tlaku niektorých krajín a rieši ich špecifické požiadavky. Slovensko je však technologicky ďalej. V mýte spoplatňujeme počet najazdených kilometrov, čo je určite spravodlivejší a transparentnejší systém než diaľničné známky. Emisné triedy sú v rámci slovenského mýta zohľadnené už aj teraz,“ vysvetľuje P. Piešťanský.
Z pohľadu bežných vodičov je pravdepodobné, že najviac za jednodňovú diaľničnú známku zaplatia majitelia starších áut. „Jednodňová diaľničná známka rozšíri ponuku diaľničných známok pre vodičov. Treba však transponovať príslušnú európsku smernicu do slovenskej legislatívy, čas máme do 25. marca 2024. Bude výlučne v elektronickej forme,“ uvádza Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Jej cenu vraj určí rezort po dôkladnej analýze.
Ako však uvádza portál topseed.sk, podľa dohody majú mať členské štáty povolenú maximálnu cenu 1-dňovej „nálepky“ v hodnote 9 % zo sadzby za ročnú diaľničnú známku. Výpočet maximálnej ceny by mal byť tak pomerne jednoduchý.
TREND sa na ďalšie vybrané najdôležitejšie európske novinky z pohľadu legislatívy i praxe, ktorá sa zavádza aj na Slovensku, pozrel prehľadne vo fotostory.