Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Benzín E10 nestačí, chystá sa zmena

Už príchod „povinného" benzínu E10 v januári 2020 sprevádzala nevôľa motoristov a mnohých odborníkov. V rámci ekológie totiž stúpol v 95-oktánovom benzíne podiel biozložky, ktorá však niektorým motorom škodí.

Vyšší podiel biologických zložiek totiž spôsobuje zvýšenú schopnosť paliva absorbovať vlhkosť zo vzduchu, čím vzniká korózia palivového systému. Problém majú najmä majitelia starších áut, prípadne vyrobených pred rokom 2005, alebo ak majú nižšiu emisnú normu ako EURO 4. Tí všetci budú mať pravdepodobne smolu aj tentoraz.

Benzínom E10, ktorý môže mať v súčasnosti až 8,2-percentný podiel biozložky, to však nekončí a na rade je zvýšenie tohto podielu na 11,4 percenta, teda benzín E15. Stane sa tak najneskôr do roku 2030, uvádza portál autozurnal.com.

Túto zmenu schválila v tichosti vláda Eduarda Hegera ešte v máji 2022 v rámci novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorú predložil rezort hospodárstva na čele s exministrom Richardom Sulíkom. S pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG).