Znižovanie stavov môže byť pre niektoré firmy nevyhnutnou realitou, spoločnosti si však môžu zvoliť spôsob, ako to urobiť – buď správne alebo úplne zle. Podľa odborníkov existujú spôsoby prepúšťania, ktoré sú vo svojej podstate „súcitnejšie“ ako iné.

Ťažké ekonomické časy

Ak by mali manažéri na celom svete odpovedať, ktorá časť ich práce sa im najviac nepáči, je veľká pravdepodobnosť, že prepúšťanie zamestnancov sa objaví na vrchole zoznamu. Prepúšťanie môže byť rozhodujúce pre prežitie a budúci úspech spoločnosti, ale patrí medzi najnáročnejšie úlohy manažmentu.

„Súčasťou manažérskej práce je aj uvoľňovanie zamestnancov a manažér by mal pri takomto rozhovore dbať na maximálne zachovanie dôstojnosti daného človeka, nech už prepúšťa z akéhokoľvek dôvodu,“ otvára tému lektorka osobnostného rozvoja Ivana Miklovič.

Flexibilita sa môže zamestnávateľom z dlhodobého hľadiska vyplatiť.
Neprehliadnite

Osemhodinový pracovný čas jasne definoval hranice. Dnes sú práca a súkromie ťažko oddeliteľné

Vlny prepúšťania, ktoré sú momentálne viditeľné najmä v Spojených štátoch, sú predzvesťou znižovania počtu zamestnancov v mnohých ďalších firmách.

Prepúšťajú, aby vyriešili ekonomické problémy, no najmä nadbytok zamestnancov po nafúknutých náboroch v čase pandémie. Keďže ekonomický rast naďalej spomaľuje a mzdové náklady rastú, mnohí zamestnávatelia pristúpia k zmenšeniu a reštrukturalizácii organizácie.

To znamená, že tisíce pracovníkov sa ocitli a ocitnú sa bez práce. Ako keby prísť o prácu nebolo dosť ťažké, mnohé spoločnosti oznamujú prepúšťanie spôsobmi, ktorým chýba súcit alebo zmysluplná podpora.

Online záležitosť

Je potrebné si uvedomiť, že za každou stratenou prácou je generálny riaditeľ, manažér alebo majiteľ firmy, ktorý musí danej osobe povedať, že už nie je zamestnaný.

To nie je nikdy jednoduché, ale počas pandémie, keď si väčšina ľudí zvykla na prácu na diaľku, môže doručovanie takýchto správ prostredníctvom e-mailu, chatu alebo videohovoru skomplikovať už aj tak náročnú komunikáciu.

V mnohých diskusných príspevkoch na sociálnych sieťach sa objavili príbehy, kedy sa pracovníci o prepustení dozvedeli nevhodným a nemorálnym spôsobom. Od oznámenia výpovede prostredníctvom hromadného emailu, odopretého vstupu do budovy či nemožnosti odosielania správ cez pracovné notebooky. Zablokovanie prístupov k firemným účtom sa dialo častokrát skôr, než bol zamestnanec prepustený.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa