Popularita benefitu home officeu vzrástla vďaka pandémii koronavírusu. Počas nej mnohé firmy zistili, že práca sa dá manažovať aj na diaľku. Mnohým zamestnancom sa výhoda mať kanceláriu doma zapáčila. Vo svete však HR komunita už dlhší čas diskutuje o tom, ako prilákať ľudí späť do kancelárií.

Najväčší internetový predajca na svete Amazon urobil zásadný krok. Nariadil svojim zamestnancom, aby sa od januára budúceho roka vrátili naplno do kancelárií. Na home office mali pracovníci nárok od pandémie. Generálny riaditeľ Amazonu Andy Jassy zrušenie benefitu vysvetlil tým, že spoločnosť už dlhšie bojovala s neefektívnosťou.

Na Slovensku sa zatiaľ nič podobné nedeje. Podľa Ľubice Melcerovej, PR manažérky Alma Career Slovakia, podiel inzerátov, ktoré uvádzajú prácu z domu je od roku 2021 pomerne stabilný. Pohybuje sa od 10 do 12 percent. Ponúkajú ho zamestnávatelia z oblasti informačných technológií. Nasledujú sektory bankovníctva a administratívy.

,,Mnohým firmám, ale aj zamestnancom sa tento nástroj v praxi osvedčil, a stretávame sa s tým, že aj čoraz viac pracovníkov preferuje pružný pracovný čas, ktorý im poskytuje táto obľúbená forma práce z domu," konštatovala hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Miriam Filová.

Dlhodobý home office môže mať mnohé úskalia ako je izolácia, potreba osobnej účasti, strata produktivity a zotieranie hranice medzi pracovným a súkromným životom. ,,Preto ho firmy kombinujú čiastočne aj s prácou v kancelárii," dodala M. Filová.

Pre ktoré firmy a pozície nie je vhodný

Home office nie je vhodný pre každú firmu, závisí tiež od pracovnej pozície. Pri niektorých situáciách a typoch práce nedáva zmysel a ak zamestnanec na ňom trvá, zamestnávateľovi to škodí.

,,Máme klienta – riaditeľa firmy, ktorého asistentka má v týždni dva dni home office, keďže ide o celofiremný benefit. Riaditeľ je však v kancelárii päť dní a tieto dva dni vlastne nedostáva od asistentky plnohodnotný výkon, čo je neefektívne a mnohé veci to zbytočne komplikuje," povedala Andrea Vančíková, riaditeľka Human Capital Services v poradenskej spoločnosti Grant Thornton. Dodala, že zamestnanci často zabúdajú na to, že fyzicky chodiť do kancelárie je štandard a home office vôbec nie je samozrejmosť.

Home office ponúka každý desiaty inzerát
  • V tomto roku bolo na portáli Profesia.sk zverejnených viac ako 23-tisíc pracovných ponúk, ktoré uvádzali možnosť práce z domu. Tento benefit teda ponúka približne každý desiaty inzerát.
  • Najčastejšie ponúkajú možnosť práce z domu firmy, ktoré pôsobia v oblasti informačných technológií. Nasledujú sektory bankovníctva a administratívy.
  • Podiel inzerátov, ktoré uvádzajú prácu z domu, je pomerne stabilný. V roku 2021 ponúkalo home office 10 percent, o rok neskôr 12 percent, vlani 11 percent, tento rok spomínaných 10 percent inzerátov.
  • Priemerný ponúkaný plat v aktuálne zverejnených inzerátoch na Profesia.sk je 1 520 eur, v prípade inzerátov, ktoré uvádzajú možnosť práce z domu, je to 1 913 eur.
  • Možnosť práce z domu najčastejšie poskytujú firmy v pracovných ponukách z Bratislavského kraja, tento rok bola uvedená v 15 percentách inzerátov, čo predstavuje viac ako 13-tisíc ponúk. V Košickom kraji ponúkala home office necelá desatina inzerátov. Najmenej často uvádzajú možnosť práce z domu v ponukách z Prešovského a Banskobystrického kraja, kde tieto inzeráty tvorili tento rok len 4 percentá.

Prameň: Profesia.sk

Typickým príkladom, kedy by sa práca z domu nemala využívať, je nástup na novú pozíciu. Počas trojmesačnej skúšobnej doby zamestávateľ potrebuje, aby sa nový človek dostatočne rýchlo zapracoval, pochopil fungovanie firmy, spoznal kolegov, poradil sa s nimi. Práca na diaľku to neumožňuje. Vzťahy medzi kolegami sa nebudujú a stáva sa, že človek končí ešte v skúšobnej dobe. Či už je to z jeho vlastného rozhodnutia alebo z rozhodnutia nadriadeného, ktorý nie je spokojný s jeho výkonom.

Ako problém sa home office ukazuje pri firmách, ktoré potrebujú prejsť transformáciou, aby na trhu prežili. Akonáhle vedenie zmení spôsob práce, zamestnanci redukciu či rušenie home office berú ako trest.

Práca z domu tiež prináša ťažkosti, ak ľudia pracujú s citlivými dátami a dokumentami. Nemusí byť bezpečné, aby s nimi mohli narábať kdekoľvek, kde nájdu pripojenie na internet. Pre zamestnávateľov to znamená investície navyše, keď musia zabezpečiť bezpečné technológie a procesy pri práci na diaľku. Nejasnosti sú aj pri BOZP. Kto je zodpovedný za pracovný úraz, ktorý sa stane doma pri výkone práce? Takéto prípady sa riešia individuálne, no pre firmy môže ísť o veľké riziko.

,,Pokrútený" pracovný trh

Téma práce z domu býva podľa A. Vančíkovej „pokrútená“ realitou konkrétneho pracovného trhu. V Bratislave funguje veľa centier zdieľaných služieb, ktoré home office nielen ponúkajú, ale dokonca doň ľudí tlačia. Tento efekt sa potom šíri ďalej a z home office sa stáva v hlavnom meste plošne vyžadovaný benefit. ,,Keď to veľmi zjednoduším, bežne sa stáva, že uchádzači ani nezvažujú pozície, pri ktorých nie je možný home office aspoň 2 dni v týždni," doplnila.

Údaje z portálu Profesia ukazujú, že Bratislavský kraj v ponukách, ktoré obsahujú prácu z domu, vedie. Bola uvedená v 15 percentách inzerátov. Firmy sa prispôsobujú tomuto masovému efektu a home office ponúkajú sčasti pod tlakom. Zosilňuje to ešte nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. ,,Napríklad v Bratislave má firma, ktorá vôbec neponúka home office, výrazne sťažený prístup k záujemcom. Aby firmy neboli hendikepované, zaradia home office medzi benefity a hľadajú následne spôsob, ako celý systém nastaviť," vysvetlila A. Vančíková.

Mnoho riaditeľov firiem, i keď to nechcú oficiálne priznať, by home office najradšej zrušili. Akým benefitom by ho mali nahradiť? Andrea Vančíková hovorí, že nahradiť home office inou ponukou na konkurenčnom trhu práce nie je jednoduché. ,,Presviedčam vrcholových manažérov, že jeho zrušenie nie je dobrý nápad a že treba skôr hľadať spôsob, ako ľuďom vhodne nastaviť ciele a dávať im spätnú väzbu, a tým udržať ich zdravú motiváciu."

Vo firme by mala fungovať otvorená diskusia o tom, kedy dáva home office zmysel a kedy nie. Ak zamestnanec pochopí, že ho tím potrebuje v kancelárii a zároveň dôveruje nadriadenému, tak nebude trvať na fixnom home office 2 dni v týždni. Zároveň by však mal dostať možnosť využiť prácu z domu flexibilne podľa pracovných úloh aj situácie v rodine.