Kávový gigant Starbucks nedávno predstavil svoje veľké čajové plány. Podľa portálu Bloomberg v nasledujúcich piatich rokoch chce firma so sídlom v Seattle svoj globálny čajový biznis zdvihnúť na 3 miliardy dolárov.

Prvým krokom má byť uvedenie luxusnej značky čajov Teavana (Starbucks ju kúpil v roku 2012) na ázijsko-tichomorský trh, ktorý v súčasnosti zahŕňa 6 200 prevádzok. Čína je pritom pre Starbucks najrýchlejšie rastúcim trhom. Reťazec tam ročne otvára 500 prevádzok a do roku 2019 ráta s ich celkovým počtom 3 400.

V krajine pritom Starbucks neplánuje otvárať samostatné čajové bary, ktoré v USA príliš nezaujali a podľa AP ich firma po dvoch rokoch fungovania zatvorila. Namiesto toho vo svojich 2-tisíc čínskych prevádzkach začne zákazníkom ponúkať špeciálne dva typy čajov Teavana: čierny čaj s červeným grapefruitom a medom a zelený čaj s aloe a opunciou.

Starbucks si tým chce odkrojiť väčší podiel z čínskeho čajového trhu, ktorý podľa údajov Euromonitor.com vlani dosiahol 9,5 miliardy dolárov a do roku 2020 má narásť na 12,5 miliardy dolárov. Podľa analytikov však tento segment trhu v súčasnosti už nerastie tak výrazne ako napríklad v roku 2010, keď sa medziročne posilnil o 18 percent. 

Obavy smerujú aj k cenovej politike Starbucksu, ktorý v časoch spomaľujúcej čínskej ekonomiky bude musieť zákazníkov udržať častejšími a zaujímavými novinkami.

Na druhej strane, Forbes cituje zakladateľa šanghajskej konzultačnej firmy Daxue Consulting Matthieuho Davida-Expertona, podľa ktorého zvýšenie dôrazu kávového reťazca na ponuku čajov by mohlo pritiahnuť väčšiu pozornosť Číňanov. Pomôcť má aj úsilie Starbucksu otvárať prevádzky aj v menších mestách, kde značka nie je taká známa ako v Šanghaji či v Pekingu.

Publicistka Helen H. Wangová zdôrazňuje, že ochutené čaje v Číne nemajú veľkú tradíciu a preto môže Starbucks uvádzaním nových príchutí (vrátane miestnych špecialít ako liči alebo goji) zabodovať. Podčiarknutím zdravotných benefitov takýchto nápojov by mohol na svoju stranu získať čoraz početnejšiu skupinu obyvateľov viac sa zaujímajúcich o svoje zdravie.

Starbucks chce pomocou čaju dobyť Čínu

Teavana - luxusná značka čajov Starbucks Zdroj: Profimedia

Ďalšou výhodou reťazca je aj silná mladá vrstva, túžiaca voľný čas stráviť v príjemnom prostredí, s dostupnou WiFi, priateľským personálom a kvalitnými službami. Práve na nich, ako aj na ľudí otvorených novým skúsenostiam, musí Starbucks aj vo sfére čajov zamerať svoju pozornosť a odhadnúť ich chute a vnímanie trendov.

Matthew Crabbe z firmy Mintel Group, ktorá sa špecializuje na výskum trhu uviedol: „Trh s čajom je v Ázii prítomný tisícky rokov, no vidíme ako rýchlo ostatné roky rastie popularita bublinkového čaju medzi tínedžermi v tomto regióne. O pár rokov však títo mladí konzumenti budú hľadať niečo sofistikovanejšie a práve to je šanca pre Starbucks s jeho značkou Teavana.“