Mladí a perspektívni, ale aj úzkostlivejší či neochotní pracovať za minimálnu mzdu. Aj taká je generácia Z, teda najmladšia generácia na pracovnom trhu, o ktorú majú zamestnávatelia na Slovensku aj vo svete záujem. Zahraničné aj slovenské prieskumy však upozorňujú na to, že na  zamestnanie týchto nových pracovníkov z radov najmladších nebude stačiť doterajší prístup klasického zvyšovania platov.

„Dnešní mladí ľudia majú totiž nový pohľad na prácu, pracovné prostriedky a spôsob, akým chcú pracovať. Potrebujú také pracovné prostredie, v ktorom sa budú cítiť angažovaní, inšpirovaní a spokojní,“ približuje situáciu riaditeľ personálnej agentúry Grafton Martin Malo.

Postup je dôležitý

Na rozdiel od predchádzajúcich generácií je pre nich dôležitejší kariérny rast, pričom ho dokonca mnohí z nich uprednostňujú pred odmeňovaním. Minuloročný prieskum spoločnosti LinkedIn ukázal, že 40 percent kandidátov z generácie Z by bolo ochotných zmeniť prácu a prijať zníženie platu o dve až päť percent za väčšiu šancu na kariérny rast. V  slovenských podmienkach až 62 percent respondentov prieskumu spoločnosti Grafton uvádza možnosť kariérneho rastu a povýšenia ako jeden z primárnych dôvodov prijatia nového miesta.

Aká je nová generácia zamestnancov

Generácia Z je skupina mladých ľudí narodených medzi rokmi 1997 a 2012, pre ktorých sú typické aj tieto vlastnosti:
Technická zdatnosť – ide o generáciu takzvaných digitálnych domorodcov, pretože nikdy nezažili svet bez online prostredia. Zvyčajne sú technicky zdatní.
• Túžba po istote – mnohí príslušníci tejto generácie prežili detstvo počas obdobia veľkej recesie a začali pracovať počas pandémie. Tieto spoločenské zmeny mohli ovplyvniť ich rodinu, čo malo vplyv na ich averziu voči riziku.
• Nezávislosť – vďaka množstvu informácií v online prostredí sú zvyknutí častejšie hľadať odpovede na internete než od svojho okolia.
•  Súťaživosť – mladosť v období recesie u mnohých z nich vyvolala súťaživosť v oblasti dosahovania kariérnych cieľov. Sú preto ochotní tvrdo pracovať, no chcú byť za svoju prácu aj adekvátne ocenení.
• Otvorenosť – táto generácia prežila vďaka novým technológiám a globalizácii dospievanie v prepojenejšej spoločnosti. Aj preto je v porovnaní s predchodcami oveľa otvorenejšia. Jej príslušníci nemajú radi predsudky alebo diskrimináciu rôznych skupín obyvateľstva.
PRAMEŇ: LinkedIn

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa