Gamingový priemysel rastie z roka na rok a dnes je dokonca výnosnejší ako filmový či hudobný. O tom, ako sa priemysel vyvíja na Slovensku, ale aj vo svete hovoril v rozhovore pre TREND Eduard Winkler, viceprezident Slovenskej asociácie elektronických športov.

Celý rozhovor nájdete vo videu pod článkom.

V rozhovore sa tiež dozviete:
  • v ktorých krajinách je e-šport najpopulárnejší,
  • ktoré vlády a akým spôsobom podporujú e-šport,
  • koľko zarábajú najlepší hráči,
  • ako sa dnes na e-šport pozerajú rodičia športovcov
  • a iné.

O raste elektronických športov sa hovorí každý rok. Aká je situácia dnes?

Keď sa na to pozrieme z globálneho hľadiska, trend je stále rastúci. V rámci sledovanosti a hrateľnosti začínajú líderské pozície preberať mobilné hry, nakoľko každý už má smartfón a hrá sa na ňom hry. Mobilná divízia gamingu začína prerastať počítačovú a konzolovú divíziu. Vzostupu hier pomohla aj pandémia, lebo neboli žiadne futbalové zápasy, ľudia boli doma a preto sa obrátili na hry.

E-šport zároveň vyrástol aj vďaka stávkovým kanceláriám. Zo začiatku stávkové kancelárie na e-športe často prerábali, lebo to robili len kvôli tomu, že videli, že je o to záujem a zaradili zápasy do ponuky. Ale už aj to sa zlepšilo. Viac sa tomu venujú a scénu to trochu sprofesionalizovalo.

Netflix
Neprehliadnite

Meta spúšťa predplatné a Netflix výrazne zlacňuje. Dôvodom je konkurenčný boj

Aký je rozdiel medzi slovenským trhom a zahraničím?

Celá e-športová scéna na Slovensku je ešte stále veľmi amatérska. Hovoríme tu naozaj o hŕstke organizácií, ktoré sa e-športu venujú. Najväčšia scéna je u nás v hre Counter Strike, ktorá je dobrá. Celkovo je na Slovensku profesionálnych organizácií menej ako päť a to je problém.

Často keď hráči reprezentujú krajinu, tak sú napíklad len piati, čo sa dali dokopy, pričom tam nie je žiadny manažment, štruktúra či financovanie. Takže z tohto pohľadu je to ešte stále veľmi pozadu. Tým, že je všetko online, tak hráči majú možnosti dosiahnuť úspechy aj z detskej izby.

E-šport je veľmi populárny v Južnej Kórei. Je práve táto krajina dominantným hráčom?

Kórea je kolíska e-športu. Majú dokonca dva e-športové kanály, ktoré sú tam veľmi sledované. Líderskú pozíciu však prebrala Čína. Vznikajú tam aj e-športové štadióny a celá infraštruktúra. E-športovci majú v Ázii obrovskú popularitu a sú z nich celebrity, ktoré sa často objavujú na billboardoch a reklamu robia rôznym značkám. Z tohto pohľadu je to celkom iný svet. Aj Európa je však celkom solídna vo viacerých e-športových tituloch.

V ktorej časti Európy je to najsilnejšie?

V Európe sú popredné napríklad škandinávske krajiny. Začali sa tiež venovať štruktúram a pravidlám. Tie sa vytvorili vo Švédsku a následne ich prebrali aj ďalšie štáty. Popularita e-športov je naozaj veľká a sú tam silné tímy, ktoré majú veľmi početnú fanúšikovskú základňu nielen doma, ale aj vo svete.

Do segmentu vstupuje čoraz viac značiek. Aké peniaze sa točia v tomto biznise?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa