Pandémia, lockdowny či práca z domu zvýraznili viaceré spôsoby, ako by si mohli niektorí podnikatelia optimalizovať náklady alebo zvýšiť nezdaniteľné príjmy. Expert na dane a účtovníctvo zo spoločnosti Trustee Company Services Anton Marci spomína pre TREND tri oblasti, kde to ide.

Podnikateľské priestory

Podnikatelia môžu využívať na podnikanie viacero priestorov, čo sa počas pandémie stal štandard. Okrem kancelárie môže ísť napríklad o byt. Do účtovníctva si pritom môžu dať náklady z obidvoch. Samozrejme len tí, ktorí neuplatňujú výdavky percentom z príjmov, teda takzvané paušálne výdavky. V prípade využívania vlastného bytu sa navyše nemusia preukázať nájomnou zmluvou.

„Ak je majetok využívaný okrem podnikateľských aj na súkromné účely, teda napríklad byt, kde živnostník aj žije, zákon o dani z príjmov udáva povinnosť uplatniť si takéto výdavky v určitom pomere,“ hovorí A. Marci. V akom pomere či percente tak môže urobiť?