V Spojených štátoch sa veľké spoločnosti rozhodli postupne motivovať ľudí k práci z kancelárie. Dôvodom je nižšia výkonnosť a spomaľovanie vývoja inovácií. Na Slovensku je pritom po flexibilnom pracovnom čase práve práca na diaľku druhým najobľúbenejším benefitom medzi zamestnancami. TREND sa preto spýtal firiem na Slovensku, ako pristupujú k práci z domu a či plánujú robiť kroky k tomu, aby motivovali ľudí vrátiť sa späť do kancelárií.

Martin Pakan, chief people and culture officer, Orange Slovensko

V Orangei sme každý jedinečný a záleží nám, aby sme kolegom poskytovali možnú mieru flexibility s ohľadom na individuálne potreby každého z nás, no s cieľom sústrediť sa na efektívnu spoluprácu, budovanie tímového ducha a firemnej kultúry. Tu sme teda flexibilní a náš prístup je individuálny aj podľa pracovnej pozície a náplne. Najčastejší model je, že kolegovia môžu pracovať dva dni v týždni z domu a tri sú v kancelárii.

Tento model sa nám osvedčil, nakoľko zamestnancom poskytuje dostatočnú mieru flexibility a možnosť plánovať si aktivity tak, ako im to vyhovuje, pričom produktivita práce týmto modelom netrpí. V Orangei máme aj veľa inšpiratívnych workshopov, biznisových raňajok, ale aj neformálnych stretnutí s kolegami, ktoré sú ďalším zaujímavým motivátorom prísť do kancelárie. Rešpektujeme tu teda, že každý z nás má svoje potreby nastavené rôzne.

Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie, Lidl

Základom firemnej kultúry v Lidli a nášho vzťahu k zamestnankyniam a zamestnancom je dôvera. Preto umožňujeme až stopercentný home office a z práce z domu nie sú vylúčené žiadne dni. Home office je dobrovoľný, závislý od dohody s nadriadeným a samozrejme prichádza do úvahy iba ak ho povaha práce umožňuje.

Dôležité je plánovať, ideálne týždeň vopred. Osobné stretnutia majú prednosť pred home officeom, no zároveň vždy, keď to je možné, plánujú sa stretnutia minimálne ako hybridné. Samozrejme, my ako zamestnávateľ vytvárame podmienky na to, aby mohli naše kolegyne a kolegyne pracovať z domu vrátane poskytnutia potrebného softwarového i hardwarového vybavenia.

Zuzana Urbaníková, finančná riaditeľka, Aliter Technologies

V Aliter Technologies pristupujeme k home officeu s veľkou mierou flexibility. Uvedomujeme si, že rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je kľúčová pre produktivitu a spokojnosť zamestnancov. Preto ponúkame hybridný model práce, ktorý kombinuje výhody práce z domu s výhodami práce z kancelárie. Našou prioritou je, aby zamestnanci mali možnosť výberu pracovného prostredia podľa svojich potrieb. Home office umožňuje väčšiu flexibilitu a komfort, čo môže viesť k vyššej efektivite a lepšej psychickej pohode.

Avšak práca z kancelárie podporuje tímovú spoluprácu, inovácie a rýchlu komunikáciu. Preto sa snažíme vytvárať moderné kancelárske priestory, ktoré ponúkajú inšpiratívne prostredie pre kreatívnu a produktívnu prácu. Robíme kroky k tomu, aby sme zamestnancov motivovali k návratu do kancelárií prostredníctvom vytvárania atraktívnych pracovných podmienok.

Organizujeme rôzne firemné podujatia, workshopy a teambuildingy pre podporu tímového ducha a osobný kontakt medzi zamestnancami. Tiež poskytujeme benefity ako flexibilný pracovný čas či zdravé občerstvenie, ktoré robia prácu z kancelárie atraktívnejšou.

Marián Bilík, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Allianz – Slovenská poisťovňa

V Allianzi veríme, že dobre nastavená kombinácia práce na diaľku a z pracoviska formou telepráce predstavuje účinný nástroj zvyšovania angažovanosti zamestnancov a zároveň je to spôsob, ako dosiahnuť rovnováhu pracovného a súkromného života zamestnancov.

V súčasnosti väčšine našich zamestnancov, ktorým to charakter práce dovoľuje, sme prostredníctvom dohody o telepráci umožnili pracovať jeden až tri dni v týždni mimo pracoviska. Vyšší podiel práce z domu, teda viac ako tri dni v týždni, umožňujeme po dohode len vo výnimočných prípadoch.

Zároveň sledujeme vplyv hybridného modelu práce na efektivitu a produktivitu práce a snažíme sa tiež odhadnúť dlhodobý efekt nárastu práce mimo pracoviska. Dbáme preto na rozvíjanie pocitu spolupatričnosti zamestnancov a vzájomnú spoluprácu formou pravidelných osobných stretnutí zamestnancov s vedením, firemných a športových podujatí či drobných tematických eventov priamo na pracovisku.

Kladieme dôraz na rovnováhu medzi pracovných a súkromným životom a duševné zdravie našich zamestnancov a možnosť pracovať aj z domu je jedným z efektívnych nástrojov a u zamestnancov obľúbeným benefitom, ktorý k tejto rovnováhe prispieva.

Jitka Adámková, riaditeľka ľudských zdrojov, Slovak Telekom

Aktuálne držíme v našej firme pravidlo 60 ku 40, teda približne tri dni v práci a dva dni máme povolený home office na pozíciách, ktoré to umožňujú. Mnohí zamestnanci oceňujú tento pomer, postupne si naň zvykli a darí sa nám takto vykryť záujmy firmy i našich kolegov.

Niektoré tímy už využívajú aj ultraflexibilný čas práce podľa dohody so svojím manažérom či možnosťami tímu. Vďaka nemu si môže každý kolega riadiť pracovný čas i úlohy s ohľadom na svoj osobný work-life balance a pracovať vtedy, keď mu to najviac vyhovuje alebo je vtedy najefektívnejší, či je to skoro ráno, alebo neskoro večer.

Jana Sekerová, riaditeľka ľudských zdrojov, O2 Slovensko

O2 záleží na zdravej firemnej kultúre, ktorá je založená na dôvere, férovosti, inklúzii a tiež osobnom kontakte a spolupráci. Vzťahy s kolegyňami a kolegami si budujeme práve vtedy, keď spolu trávime čas, komunikujeme, počúvame sa, navzájom sa motivujeme a inšpirujeme. Spoločná tímová práca prináša bezpochyby kreatívnejšie a inovatívnejšie nápady.

Aj náš zamestnanecký prieskum, ktorým v O2 na mesačnej báze monitorujeme zamestnaneckú angažovanosť a spokojnosť, zaznamenal viacero pozitívnych trendov pri otázkach zameraných na tímovú prácu v office.

Ľudia vedia flexibilnejšie riešiť rôzne zadania, výmena informácií je rýchlejšia, majú jasnejšie zadefinované úlohy, lepšie napredujú a rozvíjajú svoje schopnosti. A neplatí to len pre kolegov, ktorí od minulého roka prešli v O2 na agilný spôsob práce, ktorý sa vyznačuje úzkou spoluprácou ľudí v interdisciplinárnych tímoch.

Zároveň si v O2 uvedomujeme, že množstvo našich kolegýň a kolegov oceňuje flexibilitu, aby mohli skĺbiť pracovný a osobný život. Preto ako firma ponúkame tým zamestnancom, ktorých pracovné zaradenie to umožňuje, flexibilný pracovný čas aj prácu z domu. Kolegovia a kolegyne z centrály zvyknú z domu pracovať priemerne päť dní v mesiaci.

Soňa Machatová, senior špecialista ľudských zdrojov, Slovanet, a.s

K používaniu home office sme sa do obdobia pandémie stavali skepticky a umožňovali ho len výnimočne. Covid však situáciu značne zmenil a ukázal, že online formou zvládneme prekvapivo veľa. Navyše sme ako telekomunikačný operátor našimi službami pomohli fungovať na diaľku mnohým firmám a zamestnancom. Po odznení pandémie sa veľká časť našich ľudí spontánne vracala do kancelárií a k prirodzenému fyzickému sociálnemu kontaktu.
 
Home office s jeho obojstrannými výhodami sme však ponechali ako voliteľnú formu práce na dva dni v týždni. Vychádza z nutnej dôvery, vzájomných dohôd v tímoch a samozrejme je spojený s manažmentom úloh a kontrolou ich plnenia. Jeho primerané využívanie sa u nás už v roku 2022 v tejto podobe ustálilo a podľa potreby ho využíva až 80 percent zamestnancov. Ukázal sa navyše aj ako atraktívny a oceňovaný náborový benefit a stal sa nakoniec úspešným „win-win“ nástrojom.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračný obrázok
Neprehliadnite

Chcete pracovať z domu? Zabudnite na povýšenie. Firmy chcú ľudí späť v kanceláriách