Prečo ste na Slovensku tak málo známa banka? Pritom s bankovými službami ste u nás začali ešte v roku 2008.
Až v roku 2010 sme získali bankovú licenciu a zmenili sme aj názov z Fio, burzovní spoločnosť na Fio banku. Ešte pred dvoma rokmi sme sa orientovali skôr na český trh. Vlani sme však na Slovensku rozšírili pobočkovú sieť z tri na desať a do konca roka by sme chceli mať 15 pobočiek na Slovensku.
Súvisí rozmach kamenných pobočiek s krízou internetových bánk u nás? Skončila Axa, Zuno je v strate a je na predaj.
Za každou internetovou bankou stojí nejaký príbeh a dôvod, prečo je v danej situácii. Určite sa nedá paušalizovať a hovoriť o kríze online bánk. Od 90. rokov Fio poskytuje bankové služby online, ale máme aj kamenné pobočky. V Česku máme 75 pobočiek, na Slovensku zatiaľ desať. Sme mix modernej internetovej banky, ktorá sa dá obsluhovať len cez internet, ale ak chce klient komunikovať cez pobočkovú sieť tak na to má príležitosť. Niektorí si o nás myslia, že sme banka pre podnikateľov, ale 70 až 80 percent klientov sú fyzické osoby.
Ten pomer platí aj pre Slovensko?
Máme rovnaký pomer fyzických a právnických osôb ako v Česku len s tým rozdielom, že na Slovensku máme menej klientov. V každom prípade nevychádzame z krízy internetových bánk, ale cítime, že klienti majú radi internet, je im blízky, ale stále radi používajú aj klasické pobočky hlavne pre hotovostné operácie, ktoré ponúkame zadarmo. Sú totiž aj ľudia, ktorí radi vidia svojho bankára a majú sa tak kam uchýliť, keď niečo vybavujú a internet im ešte v tom nie je vlastný. Pri investičných produktoch je to navyše aj potrebné – potrebujete vidieť klienta, podpísať s ním investičný dotazník a vysvetliť mu ako sa obchoduje. Rovnako mu ukázať aj webovú platformu cez ktorú sa obchoduje.
Riaditeľ obchodu a marketingu Fio banky Jan Bláha Zdroj: Fio banka
Sú Česi viac naklonení internetovým bankám ako Slováci. U nás sú len dve internetové banky, ak nepočítame vás. V Česku je ich podstatne viac.
Hlavne v Česku sa táto téma oveľa intenzívnejšie rieši aj v médiách. Na Slovensku akoby chýbali témy o mladých a lacných bankách, ktoré berú klientov kamenným bankám. V denníkoch sa táto téma rieši v Česku aspoň raz za dva týždne, tu je to len občasne.
Klienti v Česku sú pomerne naštvaní na veľkú trojku, čo je Česká spořitelna, Komerční banka a ČSOB, a prechádzajú k menším, ktorých je asi päť. Nie sme si ani konkurenti. Keď my urobíme kampaň, tak evidentne stúpnu klienti aj ostatným bankám a naopak. Ak urobí výraznú televíznu kampaň iná nízkonákladová banka, tak zaznamenávame rovnako príliv klientov. Cielime na klientov s rovnakou myšlienkou. Jednoducho v Česku sa o tom viac rozpráva a píše. Keď zvýšila Česká spořitelna poplatky za prichádzajúce a odchádzajúce platby, okamžite nám stúpli klienti a nielen nám – všetkým nízkonákladovým bankám.
Vlani ste dosť expandovali, môžeme očakávať, že spúšťate novú marketingovú kampaň?
Marketingovú kampaň sme spustili na jeseň a vo februári tohto roka, zvyšok roku plánujeme internetovú kampaň. Jednoducho sa chceme dostať do povedomia ľudí a upozorniť na veci, v ktorých sme dobrí. Našimi klientmi sú najčastejšie ľudia medzi 25 až 35 rokmi, ktorým je internet najbližší. Používa náš bežný účet, ktorý je úplne bez poplatkov a to bez ohľadu na to, či ho používa alebo nie.
Začínali sme minulý rok ponúkať úverové produkty ako kontokorenty a hypotéky. K účtu dostane klient bezkontaktné karty, do roku 2014 sme spolupracovali s ČSOB, od vlaňajšieho júla si ich vydávame sami v spolupráci s MasterCard a Maestro. Karta je k účtu zdarma pre majiteľa aj ďalšiu osobu. Naviac dokážeme viesť účty v 15 menách.
Pomohla vám marketingová kampaň v televízií?
Myslím, že áno. Získali sme nových klientov, ale vychádzame z malej bázy. Rozmýšľame či sa s týmto počtom pobočiek oplatí investovať státisíce eur do masívnej mediálnej kampane v pomere k počtu získaných klientov. Uvidíme, či nie je predsa len lepšie počkať si ešte rok alebo dva, vybudovať si podhubie, aby nás klienti videli. Fungujeme marketingovo hlavne na webe, v televízií sme boli len 1,5 mesiaca, v printe vôbec. Cez online sa chceme dostať do povedomia ľudí, aby vedeli, že nepotrebujú balíčky služieb ako ich ponúkajú kamenné banky alebo splniť ich rôzne podmienky, aby mali účet zadarmo.
Ľudia vás však stále nepoznajú, ste skôr nenápadní. Koľko klientov vôbec na Slovensku máte?
Zatiaľ je to 25-tisíc ľudí. Spolu s českým trhom sa blížime k pol miliónu klientov. Len vlani sme za celú Fio banku získali 117-tisíc klientov, čo bol medziročných nárast viac ako 30 percent.